SZD-28 "Sowa", 1959

Projekt szybowca treningowego. Polska.
W 1959 r. rozpoczęto w Szybowcowym Zakładzie Doświadczalnym prace nad szybowcem, tzw. klubowym. W pracach brał udział m.in. Józef Niespał. Analiza rynku światowego wykazała wówczas bardzo duże zapotrzebowanie na tani, popularny szybowiec treningowy, pozwalający jednocześnie na rozpoczęcie latania wyczynowego. W Polsce należało pomyśleć o szybowcu będącym następcą szybowców SZD-12 ”Mucha-100” i SZD-8 ”Jaskółka”, nieco je przewyższającym osiągami, charakteryzującym się bezpiecznymi właściwościami pilotażowymi, pozwalającymi na pierwsze loty samodzielne po szkoleniu na szybowcu dwumiejscowym. Początkowo zakładano że będzie to szybowiec o konstrukcji metalowej, odporny na wpływy warunków atmosferycznych i uszkodzenia eksploatacyjne, uwzględniający ówczesne tendencje w światowej technologii budowy szybowców. Projekt wstępny oznaczono SZD-28 "Sowa". Po wykonaniu analiz aerodynamicznych, ciężarowych i konstrukcyjnych zdecydowano się jednak na sprawdzoną drewnianą konstrukcję półskorupową w których budowie Zakłady Szybowcowe miały duże doświadczenie konstrukcyjne i technologiczne, z możliwie dużym zastosowaniem laminatu poliestrowego.

W wyniku dalszych prac konstrukcyjnych powstał bardzo udany szybowiec treningowy SZD-30 ”Pirat”.

Wg źródeł istniało kilka różnych projektów, które nosiły oznaczenie SZD-28. Wg [2]- istniał projekt szybowca doświadczalnego (latające laboratorium) SZD-28 ”Kondor”. Natomiast wg [3] istniały dwa projekty szybowców doświadczalnych: SZD-28- dwukadłubowy szybowiec do prowadzenia badań profili płatów, dopiero po zarzuceniu prac nad tym projektem rozważano możliwość budowy innego typu szybowca doświadczalnego o oznaczeniu SZD-28 ”Kondor”.

Źródło:

[1] ”Szybowcowy zakątek Pepego (Piotra Puchalskiego)”
[2] Praca zbiorowa ”Konstrukcje lotnicze Polski Ludowej”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1965.
[3] ”Polskie szybowce”.
[4] ”Polskie szybowce w Chinach”. Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 37 (10/2007).

blog comments powered by Disqus