Stankiewicz Eugeniusz
Doświadczenia uzyskane przy budowie oraz eksploatacji samolotu PZL S-1, a ponadto wskazówki otrzymane z Głównego Instytutu Lotnictwa pozwoliły na opracowanie projektów następnych samolotów. Pierwszy z nich, S-2, nie został zrealizowany, pozostał w postaci rysunków. Kolejny, S-3 ”Kania”, zbudowano w Szybowcowych Zakładach Doświadczalnych i oblatano 17.05.1951 r. Kolejny prototyp S-4 ”Kania 2” został opracowany w biurze konstrukcyjnym WSK Mielec i zbudowany w tej wytwórni w drugiej połowie 1956 r. Samolot wykonał premierowy lot 9.09.1956 r. Ostatecznie dopracowaną postać maszyny reprezentował trzeci prototyp S-4 ”Kania 3”, który zbudowano w Lotniczych Zakładach Naprawczych w Krośnie i oblatano w dniu 19.09.1958 r.
Konstrukcje:
PZL S-1, 1945, samolot szkolno-łącznikowy.
S-2, ok. 1950, projekt samolotu szkolnego.
S-3 ”Kania 1”, 1951, samolot szkolny, treningowy, holowniczy.
PZL S-4 ”Kania 2” (”Kania 3”), 1957, samolot szkolny, treningowy, holowniczy.
Źródło:
[1] Glass A. ”Samoloty PZL 1928-1978”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1980.[2] Morgała A. ”Polskie samoloty wojskowe 1945-1980”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1980.