Stanienda nr 1, 1928

Amatorski szybowiec-lotnia. Polska.
W 1927 r. Emanuel Stanienda zbudował dwupłatowy szybowiec-lotnię. Start i lądowanie odbywały się na nogach pilota, a sterowanie - przez zmianę położenia ciała pilota. W 1928 r konstruktor-amator wykonał na nim kilka lotów ze stoku wyrobiska cegielni w Pawłowie. Po kilku lotach szybowiec został rozbity przy lądowaniu.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy dwupłat o konstrukcji drewnianej, kryty płótnem. Pilot, stojąc w dolnym płacie trzymał się uchwytów.

Dane techniczne Stanienda nr 1 (wg [2]):
Rozpiętość- 7,5 m, długość- 4 m, wysokość- 1,5 m, powierzchnia nośna- 20 m2.
Masa własna- 35 kg, masa użyteczna- 65 kg, masa całkowita- 100 kg.

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
blog comments powered by Disqus