Akaflieg München Mü.13d "Atalante", 1936
("Muł")

Szybowiec wyczynowy. Niemcy.
Szybowiec wyczynowy Akaflieg München Mü.13d "Atalante". (Źródło: archiwum).

Niemiecki szybowiec wyczynowy Mü.13d ”Atalante” skonstruowany został w 1936 r. przez Egona Scheibe i Kurta Schmidta działających w Lotniczej Grupie Technicznej Politechniki w Monachium. Szybowce były budowane seryjnie przez zakłady Schwarzwald Flugzeugbau w Donaueschingen. Pomimo kanciastej, dość topornej sylwetki miał wysoką doskonałość aerodynamiczną.

W Polsce.

Trzy egzemplarze szybowców Mü.13d ”Atalante” zostały przejęte po zakończeniu wojny przez lotnictwo polskie. W 1948 r. szybowcowi Mü.13d ”Atalante” nadano polską, oficjalną nazwę- ”Muł”, później jednak z niej zrezygnowano. Latali na nich szybownicy w szkołach szybowcowych (w Jeżowie i na Żarze) oraz startowano w Krajowych Zawodach Szybowcowych. Jeden używany były w Aeroklubie Ostrowskim (został zniszczony w wypadku na lotnisku Gocław w czerwcu 1950 r.). Jeden szybowiec tego typu po skasowaniu, w 1954 r. przekazano go do magazynów Muzeum Techniki we Wrocławiu, skąd razem z innymi eksponatami w grudniu 1963 r. został przekazany do Muzeum Lotnictwa i Astronautyki w Krakowie.

W Kanadzie został zrekonstruowany szybowiec Akaflieg München Mü.13d ”Atalante”. Grupą pasjonatów, którzy tego dokonali kierował Polak Stefan Kazimierz Brochocki, wówczas konstruktor w firmie Canadair Ltd..

Konstrukcja:
Wolnonośny górnopłat o konstrukcji mieszanej.
Skrzydła drewniane.
Kadłub spawany z rur stalowych.
Koło podwozia chowane w locie.

Dane techniczne Mü.13d ”Atalante” (wg [1]):
Rozpiętość- 16,0 m, długość- 5,9 m, wysokość- 1,65 m, powierzchnia nośna- 17,0 m2.
Masa własna- 145 kg, masa użyteczna- 140 kg, masa całkowita- 285 kg.
Doskonałość- 28 (wg [2]- 24,8), opadanie- 0,58 m/s.

Źródło:

[1] Krzyżan M. ”Samoloty w muzeach polskich”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1983.
[2] Morgała A. ”Nie tylko z szachownicą. Pierwsze szybowce w Polsce po roku 1945”. Lotnictwo z szachownicą nr 25.
[3] ”Flying Wings and Tailless Aircraft”
blog comments powered by Disqus