Sirio "Hazard", lata 2000-ne (?)

Skrzydło do motolotni. Włochy.
Bezmasztowe skrzydło ”Hazard” posiada szereg zalet. Prędkość lotu na toplessie oraz skrzydle tradycyjnym przy takim samym wózku daje wzrost prędkości lotu o około 15%, ma również mniejsze zużycie paliwa. Skrzydło można złożyć niczym skrzydła ćmy, w wyniku czego do hangarowania motolotni z nie zdemontowanym skrzydłem potrzeba niewiele więcej powierzchni niż ta, jaką zajmuje sam wózek. Samo składanie jest stosunkowo proste.

Skrzydło do motolotni Sirio ”Hazard” dostępne jest w dwóch rozmiarach: 15 m2, oraz 12 m2.

W Polsce.

Skrzydła Sirio ”Hazard 12” i ”Hazard 15” używane są również w Polsce.

Konstrukcja:
Pod skrzydłem umieszczony jest układ zastrzałów przypominających rozciągniętą literę W.
Kąt wierzchołkowy- 130o.
Pokrycie płata podwójne.

Dane techniczne ”Hazard 12” (wg [1] i [3]):
Wymiary (wg [3]): rozpiętość- 9,8 m, długość- 4,2 m, powierzchnia nośna- 12 m2, procent podwójnego pokrycia- 95 %.
Masa skrzydła- 55 (wg [3]- 52) kg, max masa startowa- 400 (wg [3]- 450) kg.
Prędkości dla masy startowej 300 kg/400 kg- 160/150 km/h, prędkość przelotowa dla masy startowej 300 kg/400 kg- 90-140/90-130 km/h, prędkość minimalna dla masy startowej 300 kg/400 kg- 50/65 km/h, doskonałość- 7,7.

Dane techniczne ”Hazard 15” (wg [1] i [3]):
Wymiary (wg [3]): rozpiętość- 10,38 (wg [1]- 10,4) m, długość- 4,6 m, powierzchnia nośna- 15 m2, procent podwójnego pokrycia- 70 %.
Masa skrzydła- 55 kg, max masa startowa- 400 (wg [3]- 450) kg.
Prędkości dla masy startowej 300 kg/400 kg- 130/125 km/h, prędkość przelotowa dla masy startowej 300 kg/400 kg- 80-110/80-105 km/h, prędkość minimalna dla masy startowej 300 kg/400 kg- 48/60 km/h, doskonałość- 7,2.

Źródło:

[1] Rutkowski A. ”Topless czyli bez... masztu”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 7/2006.
[2] Ogłoszenie drobne. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 10/2006.
[3] ”UltraLight Centrum”
[4] Reklama. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 4/2006.
blog comments powered by Disqus