Sikorsky VS-44 (S-44), 1940
(JR2S-1)

Latająca łódź pasażerska. USA.
Latająca łódź pasażerska Sikorsky VS-44 w wojennym kamuflażu. (Źródło: archiwum).
W 1940 r. Igor Sikorsky w firmie Sikorsky Aircraft Division of the United Aircraft Corporation (w 1939 r. firma połączyła się z firmą Chance Vought Corporation i przejęła nazwę Vought-Sikorsky Aircraft Division of the United Aircraft Corporation) opracował projekt transportowej latającej łodzi Sikorsky VS-44 (wg [1]- S-44). Powstała ona na bazie patrolowo-bombowej łodzi latającej Sikorsky XPBS-1, która pierwszy lot wykonała 13.08.1937 r. VS-44 był to górnopłat napędzany czterema silnikami Pratt & Whitney R-1830-S1C3-G o mocy 882 kW (1200 KM) każdy. Z udźwigiem użytecznym 2268 kg samolot posiadał zasięg 6116 km.

Linie lotnicze American Export Airline (AEA) zamówiły trzy samoloty dla obsługi tras transatlantyckich łączących z Wielką Brytanią i Francją. Otrzymały one imiona własne ”Excalibur”, ”Excambian” i ”Exeter”. W dniu 12.01.1942 r. US Navy podpisał z liniami AEA kontrakt na obsługę podczas wojny tras przez Ocean Atlantycki. W dniu 20.06.1942 r. została uroczyście otworzona linia łącząca Nowy Jork z Foynes w Irlandii, która działała bez przerwy przez całą wojnę. VS-44 w w czasie wojny nosiły wojskowe oznaczenie JR2S-1. Latająca łódź ”Excalibur” została utracona w wypadku w 1942 r. Później łodzie były wykorzystywane również w US Navy.

Wg [3]- US Navy zamierzała uruchomić produkcję nieco zmodyfikowanej wersji wojskowej VS-44A, noszącej oznaczenie JR2S-1, ale plany te nie zostały zrealizowane.

Po wojnie VS-44 latały w liniach lotniczych American Overseas Airlines,(wchodzących w American Airlines (poprzednio American Export Airline). W 1949 r. AOA sprzedała łódź ”Excambian” liniom Tampico Airlines. W końcu lat 1950-tych samolot stał się własnością linii Avalon Air Transport (AAT), gdzie służył do 1967 r. Później samolot kupił Charles Blair z firmy Antilles Air Boats, który używał go dla przewozu pasażerów na wyspach Virgin Islands. W 1972 r. został przekształcony w pływający bar. W 1976 r. został przekazany do Naval Aviation Museum w Pensacola (Floryda), ostatecznie znalazł się jednak w New England Air Museum w Connecticut. Ostatni egzemplarz- ”Exeter” w 1946 został sprzedany liniom TACI w Montevideo (Urugwaj), rozbił się 15.08.1947 r.

W Polsce.

Podczas II wojny światowej, polscy lotnicy ferry po dostarczeniu samolotów do Wielkiej Brytanii, drogę powrotną do Kanady odbywali grupowo na pokładach, m.in. ogromnych łodzi latających Sikorsky S-44 amerykańskich linii lotniczych PANAM.

Konstrukcja:
Górnopłat wolnonośny. Załoga- 4 osoby, pasażerów- 18.

Napęd- 4 silniki Pratt & Whitney R-1830-S1C3-G o mocy 882 kW (1200 KM) każdy.

Dane techniczne VS-44 (wg [2]):
Rozpiętość- 37,7 m, długość- 24,6 m, wysokość- 8,2 m, powierzchnia nośna- 72,54 m2.
Masa własna- 13698 kg, masa całkowita max- 26081 kg.
Prędkość max- 325 km/h, prędkość przelotowa- 281 km/h, pułap- 5334 m, zasięg- 6116 km.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Polskie samoloty wojskowe 1939-1945”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1976.
[2] "Уголок ниэбa- Виртуальная авиационная энциклопедия"
[3] ”Samoloty wojskowe świata 1935-1945”
blog comments powered by Disqus