MS-10 "Wróbel III", 1934
Konstruktor na szybowcu MS-10 wykonał w 1934 r. loty, startując na linie holowanej za końmi. W 1935 r. M. Siegel zorganizował Tydzień Lotniczy w Puchaczowie, wykonując loty pokazowe na MS-10. Podczas tych pokazów szybowiec został rozbity. Później został prowizorycznie wyremontowany, lecz lotów na nim już nie wykonywano. Szybowiec został przechowany przez konstruktora przez lata II wojny światowej i w 1950 r. oddany do dyspozycji Ligi Przyjaciół Żołnierza w Milejowie na defiladę na Ogólnopolskie Dożynki w Lublinie. Po defiladzie nie został zwrócony konstruktorowi i uległ zniszczeniu.
Konstrukcja:
Jednomiejscowy zastrzałowy górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat prostokątny, lekko zwężony na końcach, dwudzielny, dwudźwigarowy, z wykrzyżowaniem międzydźwigarowym, usztywniony linkami do wieżyczki i skrzynki. Nosek płata do pierwszego dźwigara kryty kartonem. Pokrycie skrzydeł szarym papierem pakowym usztywnionym żelatyną. Płat wyposażony w lotki.
Kadłub kratowy płaski, składający się ze skrzynki, słupka przedniego przed miejscem pilota, słupka głównego i odejmowanej kraty ogonowej. Na skrzynce siodełko pilota. Płoza przednia jesionowa amortyzowana krążkami. Z tyłu kadłuba płoza ogonowa.
Usterzenie poziome niedzielone. Pokrycie usterzenia szarym papierem pakowym usztywnionym żelatyną.
Dane techniczne MS-10 (wg [1]):
Rozpiętość- 9,0 m, długość- 7,0 m, wysokość- 2,1 m, powierzchnia nośna- 12,0 m2.
Masa własna- 66 kg, masa użyteczna- 60 kg, masa całkowita- 126 kg.
Źródło:
[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.