MS-5 / MS-6, 1927-1928

Amatorski samolot sportowy. Polska.
Samolot sportowy MS-5. (Źródło: Glass Andrzej ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004).
W 1926 r. Mieczysław Siegel zaprojektował samolot sportowy MS-5. W 1927 r. budowa samolotu została ukończona. Konstruktor przeprowadził próby statyczne; skrzydła złamały się dopiero przy współczynniku obciążenia niszczącego równym 8.

W 1928 r. Siegel zbudował zmodyfikowany egzemplarz samolotu, oznaczony MS-6, do którego starał się uzyskać silnik Wallis VIII. Niestety silnika nie zdobył, co przekreśliło możliwość przeprowadzenia prób samolotu w locie. Doświadczenie konstrukcyjne przy budowie skrzydeł samolotu zostało wykorzystane przy projektowaniu i budowie szybowca MS-8 ”Wróbel”.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat prostokątny, dwudzielny, drewniany, dwudźwigarowy, kryty płótnem, nosek kryty sklejką. Płat usztywniony linkami.
Kadłub o przekroju prostokątnym, drewniany, kryty sklejką. Zbiornik paliwa przed kabiną pilota. Kabina odkryta.
Usterzenie drewniane, kryte płótnem. Usterzenie poziome płytowe.
Podwozie stały, główne dwukoło­we, osiowe. Z tyłu kadłuba- płoza ogonowa.

Silnik- chłodzony powietrzem, dwusuwowy, 2- cylindrowy płaski Wallis VIII o mocy nominalnej 13 kW (18 KM). Śmigło dwułopatowe, drewniane, stale.

Dane techniczne (wg [1]):
Rozpiętość- 8,2 m, długość- 4,72 m, wysokość- 1,5 m, powierzchnia nośna- 9,1 m2.
Masa własna- 120 kg, masa użyteczna- 90 kg, masa całkowita- 210 kg.

Galeria

  • Budowa kadłuba samolotu MS-5. (Źródło: Glass Andrzej ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004).
  • Skrzydła MS-5 w budowie. (Źródło: Glass Andrzej ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004).

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
blog comments powered by Disqus