MS-4, 1928

Szybowiec amatorski. Polska.
Szybowiec MS-4 w budowie. (Źródło: Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1976).
W 1928 r. Roman Szynkiewicz, zbudował szybowiec, według zmodyfikowanego projektu szybowca MS-4 opracowanego przez Mieczysława Siegla w 1926 r. Budowę Szynkiewicz rozpoczął z Sieglem, lecz wkrótce się z nim rozstał. Szybowiec budowany był w szkole i w domu, z pomocą kolegów. W budowie pomagał mu uczeń Bronisław Żurakowski, późniejszy konstruktor lotniczy.

Przed oblataniem został oddany do dyspozycji LOPP na Tydzień Lotniczy w Lublinie i był wystawiony w Lublinie na Placu Litewskim. W 1928 r. na szybowcu były wykonane skoki ze wzgórz na peryferiach Lublina, za cmentarzem w Rurach Jezuickich. Próby zwykłe trwały aż do uszkodzenia szybowca. Po naprawie szybowca wykonano kolejne próby. W 1929 r. szybowiec stał zdemontowany, a następnie został skasowany.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy zastrzałowy górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat prostokątny, dwudzielny, dwudźwigarowy, podparty pojedynczymi zastrzałami. Pokrycie płata z papieru pakowego. Płat wyposażony w lotki.
Kadłub o przekroju prostokątnym, czteropodłużnicowy, w postaci kratownicy, kryty. W przodzie kadłuba odkryta kabina pilota. Sterownica skła­dająca się z drążka sterowego i orczyka.
Usterzenie poziome płytowe.
Podwozie stanowiły dwie płozy.

Dane techniczne MS-4 (wg [2]):
Rozpiętość- 9 m, długość- 6,3 m, wysokość- 1,2 m, powierzchnia nośna- 11,7 m2.
Masa własna- 40 kg, masa użyteczna- 60 kg, masa całkowita- 100 kg.
Prędkość lotu- 40 km/h, doskonałość- 9, opadanie minimalne- 1,5 m/s.

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
blog comments powered by Disqus