SEA-IV, 1918

Samolot myśliwski, pasażerski. Francja.
Samolot myśliwski SEA-IVC2. (Źródło: archiwum).
Samolot SEA-IVC2 został opracowany we francuskiej firmie Societe d'Etudes Aeronautiques (SEA). Jego konstruktorami byli: Henry Potez, Louis Coroller i Marcel Bloch. Powstał na bazie projektu SEA II, ale otrzymał mocniejszy silnik Lorraine-Dietrich 12Da o mocy 261 kW (350 KM). Prototyp został oblatany w styczniu 1918 r. Próby w locie wykazały, że samolot jest udany. W wyniku pozytywnej opinii zostało złożone zamówienie na 1000 egz. dla francuskiego lotnictwa wojskowego.

W sierpniu 1918 r. podjęto decyzję o produkcji samolotu SEA-IV w dwóch wersjach: rozpoznawczej SEA IVA2 i dwumiejscowej myśliwskiej SEA IVC2, przeznaczonej dla eskortowania bombowców. Miały wejść na uzbrojenie eskadr w 1919 r. W październiku 1918 r. Przewidywano, że w pierwszym kwartale 1919 r. produkcja osiągnie wielkość 200 egz. miesięcznie, dochodząc do 400 egz. w kwietniu. Pierwszy samolot seryjny został ukończony 11.11.1918 r, dokładnie w dniu kapitulacji Niemiec. Zakończenie wojny spowodowało anulowanie zamówienia na produkcję wielkoseryjną. Ostatecznie zbudowano 115 egz., głównie w wersji SEA-IVC2. Przez kilka lat znajdowały się na uzbrojeniu kilku eskadr rozpoznawczych Regiments d'Aviation w Le Bourget.

Po wojnie niektóre samoloty SEA-IVC2 przebudowano na cywilne w kilku wersjach.

W Polsce.

W maju 1920 r. dostarczono lotem z Paryża do Warszawy jeden egzemplarz SEA-IVGR. Inspektorat Wojsk Lotniczych był zainteresowany wersjami wojskową i kurierską dla utrzymania łączności lotniczej z Rygą i Paryżem. Samolot SEA-IV był na lotnisku Mokotowskim jeszcze w maju 1921 r. podczas formowania 1 PL.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dwupłat.
Kabiny odkryte.
Podwozie klasyczne stałe.

Uzbrojenie:
- SEA-IVC2- 1 zsynchronizowany karabin maszynowy Vickers kal. 7,7 mm pilota oraz 2 ruchome karabiny maszynowe Lewis kal 7,7 mm obserwatora,
- w wersji kurierskiej- nieuzbrojony.

Silnik- w układzie V, 12-cylindrowy, chłodzony cieczą Lorraine-Dietrich 12Da o mocy 272 kW (370 KM), wg [2]- o mocy 261 kW (350 KM).

Dane techniczne SEA-IVC2 (wg [1]):
Rozpiętość- 12,0 m, długość- 8,5 m, wysokość- 3,1 m, powierzchnia nośna- 38,0 (wg [2]- 37,5) m2.
Masa własna- 1050 (wg [2]- 1015) kg, masa użyteczna- 600 kg, masa całkowita- 1650 (wg [2]- 1620) kg.
Prędkość max- 218 km/h, prędkość przelotowa- (wg [2]- 182) km/h, czas wznoszenia na 2000 m- 6'12", pułap- (wg [2]- 7400) m, zasięg- 1000 (wg [2]- 700) km.

Galeria

  • Samolot SEA-IVC2 ze znakami F-HPAC na lotnisku mokotowskim. (Źródło: Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924”).
  • SEA-IVC2, rysunek w rzutach. (Źródło: via Konrad Zienkiewicz).
  • Samolot SEA-IVC2 lotnictwa francuskiego. (Źródło: archiwum).

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924”. Wyd. Bellona; Wyd. Lampart. Warszawa 1997.
[2] "Уголок ниэбa- Виртуальная авиационная энциклопедия"
blog comments powered by Disqus