RS-III (SR-3), 1939

Amatorski samolot sportowy. Polska.
Student Politechniki Warszawskiej- Adam Ścibor-Rylski zaprojektował w roku akademickim 1936/1937 samolot słabosilnikowy RS-III (później oznaczony SR-3). Budowę jego rozpoczęły w 1938 r. Śląskie Warsztaty Szybowcowe w Bielsku. W 1939 r. konstruktor został kierownikiem technicznym tych warsztatów i doprowadził budowę do końca. Na wiosnę 1939 r. płatowiec był gotowy, lecz nie miał silnika. Samolot miał być napędzany francuskim silnikiem Avia 4 o mocy 18 kW (25 KM), lecz silnik rozleciał się podczas prób w ITL. Konstruktor zakupił silnik Sarolea ”Albatros”.

Do oblotu nie doszło z powodu wybuchu wojny we wrześniu 1939 r. Przez kilka miesięcy RS-III był przechowywany w Bielsku, lecz, w obawie represji ze strony okupanta, został zniszczony.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy wolnonośny górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat prostokątno-trapezowy z zaokrąglonymi końcami, niedzielony, drewniany, dwudźwigarowy, kryty sklejką, część płata za drugim dźwigarem oraz lotki różnicowe- kryte płótnem.
Kadłub półskorupowy, drewniany, kryty sklejką. Kabina zakryta.
Podwozie klasyczne stałe.
Usterzenie konstrukcji drewnianej. Stateczniki kryte sklejką, stery płótnem.

Silnik- dwucylindrowy, dwusuwowy Sarolea ”Albatros” o mocy 22-23,5 kW (30-32 KM).

Dane techniczne RS-III (wg [1]):
Rozpiętość- 8,0 m, długość- 6,5 m, wysokość- 2,1 m, powierzchnia nośna- 11,0 m2.
Masa własna- 160 kg, masa użyteczna- 110 kg, masa całkowita- 270 kg.
Prędkość max- 120 km/h, prędkość przelotowa- 90 km/h, wznoszenie- 2,0 m/s, pułap- 3000 m, zasięg- 170 km.

Źródło:

[1] A. Glass ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
blog comments powered by Disqus