Air Sport "Notos 6", ok. 2005

Paralotnia zawodnicza. Polska.

Paralotnia ”Notos 6” została opracowana w firmie Air Sport. Jest to całkowicie nowa konstrukcja nawiązująca do aktualnie panującego trendu w budowie skrzydeł wyczynowych czyli wydłużeń dochodzących do wartości 7. Zasadniczo wykonanie paralotni o tak dużym wydłużeniu było możliwe już wiele lat temu jednak głównym problemem było ustabilizowanie skrzydła na tyle aby latanie mogło odbywać się z wystarczającym marginesem bezpieczeństwa. Dopiero ewoluujący postęp w budowie paralotni pozwolił zastosować rozwiązania, które sprawiają, że skrzydło o tej wartości wydłużeniu jest stabilne a doświadczony pilot potrafi nad nim zapanować.

”Notos 6” w niczym nie przypomina poprzednich wyczynówek. Zmianom poddane zostały profil i obrys skrzydła. Ciekawostką jest także system olinowania paralotni. Linki sytuowane są pod innymi kątami względem powierzchni czaszy niż by to wynikało z ich geometrycznego ułożenia. W konsekwencji ma to zapewnić lepszy rozkład sił i obciążeń oraz redukcję zmarszczek. Oglądając skrzydło w locie i oceniając jego osiągi można stwierdzić, że nowy system kalkulacji olinowania znacząco wpłynął na poprawę parametrów aerodynamicznych paralotni.

Konstrukcja:
Przy budowie czaszy paralotni zastosowany został hybrydowy system szycia z podziałem górnej powierzchni na 3 obszary. Na krawędzi natarcia zastosowana jest bardzo odporna na UV tkanina Skytex Aquatic, środek i krawędź spływu wykonane są z innych rodzajów tkanin.

Dane techniczne ”Notos 6” (wg [1]):
Wydłużenie w rozwinięciu- 6,72, 4,92 wydłużenie w locie- 4,92.

Źródło:

[1] ar ”Notos 6- doskonałość 10 już blisko”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 6/2006.
blog comments powered by Disqus