Garstecki- Wroński "Rywal", 1925

Szybowiec amatorski. Polska.
Szybowiec "Rywal" w locie. (Źródło: Praca zbiorowa ”Album Dziesięciolecia Lotnictwa Polskiego”. Nakładem Wydawnictwa Lotnik. Poznań 1930).

Konstrukcję szybowca "Rywal" opracował Tadeusz Garstecki, a zbudował Kazimierz Wroński w swoim warsztacie stolarskim w Poznaniu w 1925 r. Skrzydła o konstrukcji wzorowanej na samolocie Hanriot H-28. Układ szybowca był wzorowany na szybowcu Bohatyrew "Miś".

Wziął udział w II Konkursie Szybowców na Oksywiu koło Gdyni w maju- czerwcu 1925 r. Podczas pierwszego startu na zawodach, w dniu 11.06.1925 r. pilot A. Stempkowski z Morskiego Dywizjonu Lotniczego wyciągnął niezabezpieczony drążek sterowy, tracąc panowanie nad szybowcem. Szybowiec wykonał półpetlę i uległ rozbiciu, a pilot złamał nogę. Lot trwał 12 s.

Szybowiec  "Rywal", obok szybowców S-1 i "Orkan", prezentowany był na Wystawie Lotniczej LOPP w Poznaniu, która miała miejsce od 13 do 28.09.1925 r.

Konstrukcja.
Jednomiejscowy górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat prostokątny dwudźwigarowy, podparty zastrzałami. Płat kryty płótnem.
Kadłub o przekroju prostokątnym, półskorupowy, kryty sklejką. Kabina pilota otwarta.
Podwozie z dwiema płozami głów­nymi i płozą ogonową.
Podwozie płozowe.

Dane techniczne"Rywal" (wg [1])
Rozpiętość- 10 m, długość- 6 m, wysokość- 2,5 m, powierzchnia nośna- 17 m2.

Galeria

  • Szybowiec ”Rywal” po uszkodzeniu. (Źródło: Glass Andrzej ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004).
  • Garstecki- Wroński ”Rywal”, rysunek w rzutach. (Źródło: Glass Andrzej ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”).
  • Szybowce S-1 z lewej i ”Żabuś ” (z prawej) prezentowane na Wystawie Lotniczej LOPP, 13- 28.09.1925 r. (Źródło: via forum.odkrywca.pl).

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[3] Szybownictwo w II.RP - Forum Odkrywcy.
blog comments powered by Disqus