RWD-20, 1937
W drugiej połowie 1937 r. na RWD-20 zbadano własności startu, lądowania i kołowania z takim podwoziem. Loty doświadczalne wykazały pozytywne własności takiego rozwiązania podwozia oraz bardzo dobrą widoczność z kabiny podczas kołowania i startu. Po przeprowadzeniu prób silnik został wymontowany z samolotu, gdyż zadanie RWD-20 zostało spełnione. Samolot uległ zniszczeniu w zbombardowanej wytwórni we wrześniu 1939 r.
Konstrukcja:
Dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji mieszanej.
Kadłub, płaty i usterzenie- identycznej konstrukcji jak w prototypie RWD-9.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe. Przednie amortyzowane krążkami gumowymi. Koło przednie na wahaczu, osłonięte owiewką, sterowane orczykiem jednocześnie ze sterem kierunku.
Silnik- chłodzony powietrzem, 4- cylindrowy, rzędowy Walter "Major 4" o mocy startowej 96 kW (130 KM) i mocy nominalnej 88 kW (120 KM).
Dane techniczne RWD-20 (wg [3]):
Rozpiętość- 11,64 m, długość- 7,85 m, wysokość- 2,75 m, powierzchnia nośna- 16,0 m2.
Masa własna- 560 kg, masa użyteczna- 210 kg, masa całkowita- 770 kg, masa całkowita max- (wg [2]- 770) kg.
Prędkość max- 195 (wg [1] i [2]- 200) km/h, prędkość przelotowa- 170 (wg [1] i [2]- 180) km/h, prędkość min.- 72 km/h, wznoszenie- 4,0 (wg [1] i [2]- 4,5) m/s, pułap- 4200 (wg [1] i [2]- 5000) m.
Galeria
Źródło:
[1] Dulęba L., Glass A. ”Samoloty RWD”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1983.[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[3] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 2. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2007.