RWD-4, 1930
W 1930 r. zbudowano dalsze 6 RWD-4 dla aeroklubów. W III Krajowym Konkursie Awionetek (24.09.-6.10.1930 r.) Franciszek Żwirko zajął 1-miejsce na RWD-4,zaś Szczepan Grzeszczyk 2-miejsce. W I Lubelsko-Podlaskich Zimowych Zawodach Lotniczych (30.01.-1.02.1931) 1-miejsce zajął Kazimierz Chorzewski, 2-miejsce M. Pronaszko, obaj na RWD-4. W marcu 1931 r. Tadeusz Halewski na RWD-4 wziął udział w rajdzie do Estonii, a w maju 1931 r. J. Bajan, T. Halewski i M. Iżycki na trzech RWD-4 wzięli udział w Mityngu Lotniczym w Zagrzebiu, przy czym J. Bajan zajął 2-miejsce i 1 nagrodę za akrobację. W IV Krajowym Konkursie Samolotów Turystycznych (25.09.-1.10.1931 r.) wzięło udział 5 RWD-4, zajmując 2, 4, 5 i 9 miejsce. W V Krajowym Lotniczym Konkursie Turystycznym we wrześniu 1933 r. wzięło udział 5 samolotów RWD-4, zajęły 8 i 16 miejsca, pozostałe samoloty nie zostały sklasyfikowane. Używane były w aeroklubach: Warszawskim, Krakowskim, Lwowskim, Poznańskim i Śląskim. W latach 1930, 1931 i 1934 skasowano po jednym samolocie, w 1935 r. wycofano z użycia 4 samoloty, ostatnie dwa RWD-4 skasowano w 1936 r. (wg [4]- pozostawały w użyciu w aeroklubach do 1939 r.).
Łącznie zbudowano 10 RWD-4. Był to pierwszy polski samolot sportowy budowany seryjnie. Samoloty były udane i bardzo zasłużone dla rozwoju polskiego sportu lotniczego. Z użycia wyszły w latach 1934-1936. Zastąpiły je samoloty RWD-5 i RWD-13.
Konstrukcja:
Dwumiejscowy górnopłat wolnonośny o konstrukcji drewnianej.
Płat trapezowy, wolnonośny, niedzielony, drewniany kryty sklejką do pierwszego dźwigara, dalej płótnem. Płat mocowany do kadłuba czterema okuciami. Lotki różnicowe. Pod lewym płatem dysza Venturi prędkościomierza. Napęd lotek linkami. Zbiornik na 110 l paliwa w środkowej części płata.
Kadłub o przekroju prostokątnym w części dolnej i silnie zwężonym w części górnej, drewniany, kryty sklejką. Osłona silnika z blachy aluminiowej. Kabiny z nieoszklonymi oknami. Drzwi do kabiny po prawej stronie kadłuba. Sterownice w obu kabinach. W kadłubie trzy obszerne bagażniki.
Usterzenie wolnonośne, drewniane. Stateczniki kryte sklejką, stery- płótnem. Statecznik poziomy- przestawialny. Napęd sterów linkami.
Podwozie stałe, główne dwukołowe, trójgoleniowe z amortyzacją olejowo- powietrzną. Koła Palmer, z hamulcami hydraulicznymi. Płoza ogonowa ze stalowej sprężyny piórowej. Narty zakładane zamiast kół.
Silnik- chłodzone powietrzem, 4- cylindrowe, rzędowe: Cirrus ”Hermes” o mocy nominalnej 77 kW (105 KM) lub De Havilland ”Gipsy II” o mocy 77 kW (105 KM) albo Cirrus III o mocy 52 kW (85 KM). Śmigło dwułopatowe, drewniane, stałe, Szomański. Jeden z samolotów miał śmigło stałe metalowe.
Dane techniczne RWD-4 (wg [1] i [2]):
Rozpiętość- 10,5 m, długość- 7,0 m, wysokość- 2,26 m, powierzchnia nośna- 15,0 m2.
Masa własna- 398-420 kg, masa własna max- 436 kg, masa użyteczna- 280-302 kg, masa użyteczna max- 382 kg, masa całkowita- 700 kg, masa całkowita max- 780 kg.
Prędkość max- 180 km/h, prędkość przelotowa- 160 km/h, prędkość min.- 75 km/h, wznoszenie- 4,6 m/s, pułap- 5000 m, zasięg- 800 km.
Galeria
Źródło:
[1] Dulęba L., Glass A. ”Samoloty RWD”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1983.[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
[3] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[4] Sankowski W. ”RWD-4”. Lotnictwo z szachownicą nr 7.