AgustaWestland A 119 "Koala", 1994
Śmigłowiec AgustaWestland A 119 ”Koala” jest lżejszą, jednosilnikową wersją śmigłowca AgustaWestland A 109 ”Hirundo” (”Power”). Przy zachowaniu identycznego kadłuba (w tym także pojemności kabiny), napędza go pojedynczy silnik turbinowy Pratt & Whitney PT6B-37A o mocy 650 W. Konstrukcję zoptymalizowano po kątem zmniejszenia masy własnej. Oblatany został w 1994 r. Śmigłowiec ten jest produkowany seryjnie jako uzupełnień linii AgustaWestland A 109.
Śmigłowce A 119 ”Koala” używane są jako ratownicze w USA, Australii. W grudniu 2006 r. 5 egz. zakupił libijski Czerwony Półksiężyc. W 2000 r. prawa do licencyjnej produkcji śmigłowców A 119 ”Koala” otrzymał w Republice Południowej Afryki koncern Denel Group.
W Polsce.
Od 2001 r. kadłuby śmigłowców AgustaWestland A 119 produkowane były w firmie PZL Świdnik. Do czerwca 2006 r. wyprodukowano 500 kadłubów do śmigłowców AgustaWestland A 109, A 119 i AgustaWestland AW 139.
Konstrukcja:
Podwozie płozowe
Silnik turbinowy Pratt & Whitney PT6B-37A o mocy 650 kW (872 KM).
Źródło:
[1] Rochowicz R. ”Śmigłowcowy stand-by”. Nowa Technika Wojskowa nr 10/2006.[2] Rusiecki M. ”AgustaWestland- linia włoska”. Lotnictwo nr 1/2007.
[3] Rusiecki M., Kutnik S. ”Agusta A.109- śmigłowiec nie do zastąpienia”. Lotnictwo nr 11/2005.
[4] Bączyk N. ”AgustaWestland i PZL Świdnik a sprawa polska”. Nowa Technika Wojskowa nr 9/2009.