Rachlewicz "Ślizgowiec 1", 2005
Gotowy poduszkowiec okazał się stosunkowo ciężki (ok. 250 kg), jednak silnik Trabanta zapewniał minimalne własności ruchowe maszyny. Z różnych powodów (brak miejsca do przechowywania, brak przyczepy do transportu, dość duża waga, trochę za słaby silnik) jeszcze przed pierwszym uruchomieniem, konstruktor rozpoczął budowę drugiego, lekkiego poduszkowca ”Ślizgowiec 2”. Z tego powodu, po pierwszych pomyślnych próbach (w maju 2005 r.) na lądzie i na wodzie, ”Ślizgowiec 1” nigdy więcej nie został uruchomiony. Silnik został wykorzystany w poduszkowcu ”Ślizgowiec 3”, a uzbrojony kadłub został w kwietniu 2010 r. przekazany znajomemu z Elbląga, który obiecał, że poduszkowiec odbuduje i uruchomi.
Konstrukcja:
Dwumiejscowy poduszkowiec, konstrukcja wykonana całkowicie ze sklejki.
Poszczególne formatki sklejki złączono matą szklaną przesączoną żywicą.
Usterzenie podwójne, umieszczone w strumieniu zaśmigłowym.
Silnik- od samochodu Trabant o mocy 14,7 kW (20 KM). Moc uległa obniżeniu w stosunku do oryginału (19 kW/26 KM)- z powodu ingerencji w układ wydechowy. Ciąg statyczny- ok. 40 kG.
Silnik został umieszczony poprzecznie i poprzez łańcuch motocyklowy, oraz przekładnie kątową (zębatą stożkową) napędzał 9-łopatowy wentylator pracujący w tunelu. Strumień powietrza jest dzielony: dolna część strumienia zasila poduszkę powietrzną, górna- stanowi napęd poziomy.
Dane techniczne ”Ślizgowiec 1” (wg [1]):
Długość- 3,3 m, szerokość- 2,0 m, wysokość bez poduszki- 1,0 m.
Masa własna- ok. 250 kg.
Prędkość max na wodzie- szacowana na 40 km/h, wysokość unoszenia- 0,25 m.
Galeria
Źródło:
[1] Informacje uzyskane od Adama Rachlewicza.