PZL M24 "Dromader Super", 1987
("Dromader Super Turbo")

Samolot rolniczy. Polska.
Samolot rolniczy PZL M24 ”Dromader Super” zachowany w Polskich Zakładach Lotniczych w Mielcu. (Źródło: Copyright Jarosław Chęciński- ”AeroSpotter.com”).
Sukces samolotu PZL M18 ”Dromader” zachęcił biuro konstrukcyjne WSK-Mielec do opracowania całej rodziny samolotów rolniczych, w której wykorzystano elementy PZL M18: mniejszy PZL M21 ”Dromader Mini”, większy PZL M24 ”Dromader Super”, oraz projekt najmniejszego z rodziny PZL M25 ”Dromader Mikro”.

Samolot PZL M24 ”Dromader Super” o udźwigu chemikaliów 2000 kg, zaprojektowany został pod kierunkiem mgr. inż. Józefa Oleksiaka w latach 1980-81. Prototypy PZL M24 zbudowano w latach 1984-87, a pierwszy z nich oblatano 20.07.1987 r. Zastosowano w nim nowy, przedłużony centropłat, słoty na zewnętrznych częściach skrzydeł, nowe usterzenie, wzmocnione podwozie i dwuosobową kabinę załogi. Napęd wersji seryjnej miał stanowić silnik PZL K-9AA- wzmocniona wersja silnika ASz-62IR. Samolot nie wszedł do produkcji seryjnej.

Zaprojektowano też nową wersję PZL M24 ”Dromader Super Turbo”, napędzaną silnikiem turbośmigłowym TWD-20.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy dolnopłat o konstrukcji metalowej.
Kabina zakryta.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- gwiazdowy PZL ASz-62IR o mocy 736 kW (1000 KM).

Dane techniczne:

Galeria

  • Makieta samolotu rolniczego PZL M-24T ”Dromader Super Turbo”. (Źródło: Technika Lotnicza i Astronautyczna  nr 11/1988).

Źródło:

[1] Makowski T. ”Współczesne konstrukcje lotnicze Polski”. Agencja Lotnicza Altair. Warszawa 1996.
blog comments powered by Disqus