PZL/Antonow An-M 128 "Skytruck Plus", od 2004
(Antonow An-128)

Projekt transportowego samolotu wielozadaniowego. Ukraina/Polska.
29.10.2004 r. w siedzibie Agencji Rozwoju Przemysłu PZL Mielec podpisał porozumienie z biurem konstrukcyjnym Awiacijny Naukowo-Techniczny Kompleks (ANTK) Antonow dotyczące wspólnej budowy następcy samolotu PZL M-28 ”Skytruck”. Nowy samolot otrzymał wstępne oznaczenie An-M 128 ”Skytruck Plus” i ma być maszyną nieco większą od swego poprzednika. Wg przedstawicieli Antonowa pracę studialne nad nowym samolotem transportowym An-128 o masie startowej 10 000 kg, dla 21 pasażerów, strona ukraińska prowadziła już od kilku lat. W 2004 r. projekt wstępny samolotu był już gotowy. Miała to być nowa konstrukcja opracowana w oparciu o najnowsze technologie. Samolot był robiony specjalnie na zamówienie Libii. Podstawowe libijskie wymagania to była duża prędkość przelotowa oraz zdolność do operowania ze słabo wyposażonych lotnisk. An-128 projektowany był w dwóch odmianach: z silnikami turbośmigłowymi (prędkość przelotowa- 500 km/h) oraz turboodrzutowymi (prędkość- 700 km/h).

Ostateczny projekt samolotu miał jednak powstać w uzgodnieniu z PZL Mielec. Przedsięwzięcie miało być wspólnie finansowane przez obie strony. Wspólny produkt miał pogodzić najwyższą jakość za umiarkowaną cenę.

Źródło:

[1] (KZ) ”Na horyzoncie An-M-128 Skytruck Plus”. Lotnictwo nr 11/2004.
[2] Butowski P. ”Awiaswit-XXI- Co nowego u Antonowa”. Lotnictwo nr 11/2004.
blog comments powered by Disqus