Aeroprakt A-22 "Vision", 1996
("Foxbat")

Samolot sportowy ultralekki. Ukraina.
Ultralekki samolot sportowy Aeroprakt A-22 ”Foxbat”. Lotnisko Góraszka 2005 r. (Źródło: Krzysztof Godlewski- ”airfoto.pl”).

W październiku 1996 r. ukończona została budowa i przeprowadzono próby w locie pierwszego prototypu samolotu Aeroprakt A-22 ”Szarik”. Samolot został zbudowany w firmie Aeroprakt Ltd. w Kijowie. Konstruktorem był Jurij Jakowlew. A-22 jest połączeniem kontynuacji projektu Aeroprakt A-20 (skrzydła i ogon) wraz z w pełni metalową (duraluminium) konstrukcją podwozia.

Dzięki wysokiemu poziomowi komfortu, zakresowi pola widzenia praktycznie równemu 360°, doskonałym charakterystykom lotnym, a także urokliwemu wyglądowi zewnętrznemu samolot A-22 od razu zwrócił na siebie uwagę świata awiacji. Niemal natychmiast po pojawieniu się prototypu nadeszły pierwsze zamówienia i samolot został wprowadzony do produkcji seryjnej. Samoloty mogły być dostarczane jako gotowe do lotu lub też w postaci zestawów do samodzielnego montażu. Wyprodukowano ponad 260 samolotów A-22 dla klientów z Australii, Czech, Francji, Kanady, Luksemburga, Łotwy, Niemiec, Nowej Zelandii, Rosji, RPA, Ukrainy, USA, Węgier, Wielkiej Brytanii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

W 2002 r. Jurij Jakowlew i Igor Pugacz zdobyli mistrzostwo Europy w zawodach Open European Microligt Championships 2002 rozegranych na Węgrzech.

W Polsce.

W dniu 5.06.1998 r. na lotnisku Aeroklubu Bydgoskiego został zmontowany i oblatany pierwszy dostarczony do polski samolot Aeroprakt A-22. Z braku wówczas w Polsce kategorii samolotów ultralekkich samolot latał na znakach rosyjskich.

Pierwszy Aeroprakt-22 n/s 005 został zarejestrowany w Polsce (SP-YSG / SP-SYSG) w czerwcu 2004 r., A-22L numer seryjny 143 został zarejestrowany (SP-SKRA) w maju 2007 r.- przystosowany do holowania szybowców, A-22L numer seryjny 211 został zarejestrowany (SP-SDIA) w sierpniu 2007 r., A-22L numer seryjny 251 został zarejestrowany (SP-SWLA) w marcu 2008 r. Następny A-22L miał być rejestrowany dla polskiego klienta w maju 2008 r.

Na samolocie Aeroprakt A-22 (o znakach D-MKRA) startował Aleksander Opoczyńskiw podczas Otwartych Mistrzostwach Litwy pilotów ULM 2006.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji metalowo-kompozytowej.
Skrzydła wykonane są jako konstrukcja żebrowa z duraluminium. Metalowe poszycie noska profilu stanowi razem ze ścianką głównego dźwigara sztywny kontur zamknięty. Za dźwigarem poszycie skrzydła wykonane ze specjalnej tkaniny termokurczliwej Diatex. Klapolotki wykonane jako struktura duraluminiowa z poszyciem z Diatexu. Metalowy nosek razem ze ścianką dźwigara stanowi sztywny kontur zamknięty.
Kadłub wykonany w całości jako konstrukcja skorupowa z duraluminium z kompozytową pokrywą silnika i przeszkleniem z PET lub poliwęglanu. Kabina zakryta.
Ster wysokości mocowany jest do statecznika poziomego wykonanego w całości z duraluminium (dźwigar, żebra, poszycie). Ster kierunku mocowany jest do statecznika pionowego wykonanego w wykonanego w całości z duraluminium (dźwigar, żebra, poszycie) i stanowi integralną część kadłuba. Stery kierunku i wysokości są strukturalnie podobne do konstrukcji klapolotek.
Podwozie trójkołowe z kołem przedni, stałe.

Wyposażenie- samolot może być wyposażony w ogrzewanie kabiny, podgrzewacz gaźników, reflektor lądowania, światła pozycyjne i stroboskopowe, elektryczny trymer, hak holowniczy, zintegrowany system kontroli parametrów lotu, silnika oraz GPS Enigma oraz w rakietowy system bezpieczeństwa.

Silnik- Rotax 912 ULS o mocy 59 kW (80 KM) lub Rotax 912 ULS o mocy 74 kW (100 KM).

Dane techniczne A-22L, silnik Rotax 912 UL (wg [5]):
Rozpiętość- 9,55 m, długość- 6,16 m, wysokość- 2,47 m, powierzchnia nośna- 12,62 m2.
Masa własna- 270 kg, masa całkowita max- 450 kg, masa całkowita max z z pirotechnicznym systemem bezpieczeństwa- 472,5 kg.
Prędkość nieprzekraczalna- 210 km/h, prędkość max- 170 km/h, prędkość przeciągnięcia- 60 km/h, wznoszenie- 4 m/s, zasięg- 950 km, czas lotu- 9 h.

Dane techniczne A-22L, silnik Rotax 912 ULS (wg [5]):
Rozpiętość- 9,55 m, długość- 6,16 m, wysokość- 2,47 m, powierzchnia nośna- 12,62 m2.
Masa własna- 280 kg, masa całkowita max- 450 kg, masa całkowita max z z pirotechnicznym systemem bezpieczeństwa- 472 kg, masa całkowita max FAA LSA nowa kategoria w USA- 599 kg.
Prędkość nieprzekraczalna- 210 km/h, prędkość max- 180 km/h, prędkość przeciągnięcia- 60 km/h, wznoszenie- 5 m/s, zasięg- 850 km, czas lotu- 8 h.

Źródło:

[1] Reklama. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 1/2006.
[2] JAG ”Dobra passa Aeropraktów”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 4/2006.
[3] World Directory of Leisure Aviation 2006/2007.
[4] Liwiński J. ”Co lata na polskim niebie, rejestr 2007”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2007.
[5] ”Aeroprakt (airProfi)”
[6] ”A-22 już w Polsce!”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 7/1998.
blog comments powered by Disqus