Aeropilot "Falcon 2000", lata 1990-te (?)
Samolot Aeropilot ”Falcon 2000” jest nastepcą samolotu Qualt 200. W 2004 r. konstruktor samolotu zaprosił do współpracy firmę Aeropilot s.r.o., która rozwija tą konstrukcję pod nazwą ”Falcon 2000 S”. Zaletami samolotu są: mały opór aerodynamiczny, świetny widok z kabiny, niski wpływ turbulencji na lot, małe zużycie paliwa oraz daleki zasięg.
Wersja ”Falcon 2004 S” otrzymała nowy profil skrzydła, kabina została poszerzona i przedłużona, ulepszono maskę silnika, tablicę przyrządów, zmieniono ogrzewanie i zamykanie kabiny.
W Polsce.
Dostawę samolotów ”Falcon 2000 S” i ”Falcon 2004 S” oferowały firmy AeroPlane PL oraz LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce.
Konstrukcja:
Dwumiejscowy dolnopłatem o konstrukcji mieszanej.
Skrzydło drewniane, pokryte sklejką i wyposażone w klapy i lotki.
Kadłub konstrukcji kompozytowej tzw. plastra miodu o dużej wytrzymałości.
Usterzenie w układzie T, kompozytowe.
Podwozie klasyczne, stałe.
Wyposażenie- podstawowy zestaw przyrządów pilotażowych. System ratunkowy Junkers, montowany na zamówienie.
Silnik- producent oferuje następujące silniki: Rotax 582 o mocy 48 kW (65 KM), Rotax 912 UL o mocy 59 kW (80 KM), Rotax 912 ULS o mocy 74 kW (100 KM), Jabiru 2200 o mocy 59 kW (80 KM), Jabiru 3300 o mocy 88 kW (120 KM).
Dane techniczne ”Falcon 2004 S” (wg [3]):
Rozpiętość- 9,2 m, długość- 5,9 m, wysokość- 1,7 m, powierzchnia nośna- 10,5 m2.
Masa własna- 286 kg, masa startowa max- 450 kg.
Osiągi:
Silnik |
Moc |
Prędkość |
Prędkość |
Prędkość |
Prędkość |
Wznoszenie |
Zasięg |
[kW (KM)] |
[km/h] |
[km/h] |
[km/h] |
[km/h] |
[m/s] |
[km] |
|
Rotax 582 |
48 kW (65 KM) |
252 |
160 |
110 |
64 |
2,5-4 |
300 |
Rotax 912 UL |
59 kW (80 KM) |
252 |
200 |
130 |
64 |
5-7 |
620 |
Rotax 912 ULS |
74 kW (100 KM) |
252 |
240 |
150 |
64 |
6-8,5 |
630 |
Jabiru 2200 |
59 kW (80 KM) |
252 |
200 |
130 |
64 |
5-7 |
620 |
Jabiru 3300 |
88 kW (120 KM) |
252 |
250 |
170 |
64 |
7-10 |
650 |
Źródło:
[1] Reklama. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.[2] World Directory of Leisure Aviation 2006/2007.
[3] ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”
[4] ”AeroPlane PL”