PWS-60, 1930

Projekt wodnosamolotu patrolowego, obserwacyjnego, łącznikowego i szkolnego. Polska.
Projekt wodnosamolotu patrolowego PWS-60. (Źródło: rys. Krzysztof Luto).

Ponieważ oferta budowy w PWS licencyjnych samolotów Svenska Aero A.B. nie została przyjęta, Podlaska Wytwórnia Samolotów zaoferowała firmowane przez siebie projekty PWS-60, PWS-61, PWS-62.

Projekt PWS-60 z października 1930 r. sygnowany był przez inż. Zbysława Ciołkosza. Wzorowany był prawdopodobnie na niemieckim wodnosamolocie Heinkel HD-30. Obydwa samoloty różniły się jednak wymiarami, masami, silnikiem i szczegółami konstrukcji. Ofertę dostawy serii 10 egz. dla Rzecznej Eskadry Lotniczej w Pińsku nie została przyjęta.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dwupłat pływakowy o konstrukcji mieszanej.
Skrzydła dwudźwigarowe, drewniane.
Kadłub kratownicowy spawany z rur stalowych. Kabiny odkryte.
Pływaki z redanem, wykonane z drewna. Golenie podwozia z rur stalowych.

Uzbrojenie- 1-2 ruchome karabiny maszynowe na obrotnicy.

Wyposażenie- radiostacja, aparat fotograficzny.

Silnik- gwiazdowy Skoda Wright J5B o mocy 162 kW (220 KM).

Dane techniczne PWS-60 (wg [1]):
Rozpiętość- 11,70 m, długość- 8,50 m, wysokość- 3,66 m, powierzchnia nośna- 37,64 m2.
Masa własna- 950 kg, masa użyteczna- 400 kg, masa całkowita- 1350 kg.
Prędkość max- 180 km/h, prędkość wodowania- 72 km/h, pułap- 4000 m.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.
blog comments powered by Disqus