PWS-50, 1930

Samolot sportowy. Polska.
Samolot sportowy PWS-50. (Źródło: Praca zbiorowa ”Album Dziesięciolecia Lotnictwa Polskiego”. Nakładem Wydawnictwa Lotnik. Poznań 1930).
W 1929 r. mjr inż. Wacław Makowski opracował projekt wstępny samolotu sportowego PWS-50, przeznaczonego do udziału w międzynarodowych zawodach samolotów sportowych Challenge 1930. Projekt konstrukcyjny samolotu opracował w Podlaskiej Wytwórni Samolotów inż. August Bobek-Zdaniewski, wykorzystując doświadczenia uzyskane przy budowie samolotu PWS-4. Na wiosnę 1930 r. został oblatany prototyp o znakach SP-ADB.

W dniach 20-31.07.1930 r. kpt. Zbigniew Babiński na samolocie PWS-50, z numerem konkursowym 0-6, wziął udział w zawodach Challenge 1930. Podczas rajdu wokół Europy z powodu awarii silnika uszkodził podwozie i ukończył zawody poza konkursem. Samolot został przekazany Klubowi Lotniczemu PWS, gdzie zmieniono mu kształt rury wydechowej i dodano owiewki za miejscami załogi. PWS-50 brał udział w III Krajowym Konkursie Awionetek (24.09.-6.10.1930 r.), w 1931 r. w I Lubelsko-Podlaskich Zimowych Zawodach Lotniczych i w IV Krajowym Konkursie Samolotów Turystycznych (25.09.-1.10.1931 r.), nie kończąc tych zawodów z powodu awarii. W maju 1932 r. samolot otrzymał imię ”Podlasianka”. W III Lubelsko-Podlaskich Zimowych Zawodach Lotniczych (3-5.02.1933 r.) A. Uszacki na PWS-50 zajął 6 miejsce. W I Locie Północno-Zachodniej Polski (4-5.06.1933 r.) J. Szałowski zajął 3. miejsce. W czerwcu 1933 r. został rozbity przez inż. A. Uszackiego w Warszawie. Po tym wypadku samolot skasowano.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy wolnonośny średniopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat trapezowy, niedzielony, drewniany, dwudźwigarowy (dźwigary skrzynkowe), kryty sklejką do drugiego dźwigara, dalej płótnem. Statecznik poziomy podparty zastrzałami.
Kadłub o przekroju prostokątnym, drewniany, czteropodłużnicowy, kryty sklejką. Kabiny odkryte.
Usterzenie drewniane, stateczniki kryte sklejką, stery płótnem.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- rzędowy Cirrus III o mocy nominalnej 62 kW (85 KM) i mocy startowej 69 kW (94 KM).

Dane techniczne PWS-50 (wg [1]):
Rozpiętość- 11,0 m, długość- 7,1 m, wysokość- 2,1 m, powierzchnia nośna- 20,0 m2.
Masa własna- 429 (po remontach- 452) kg, masa użyteczna- 221 kg, masa użyteczna max- 283 kg, masa całkowita- 650 kg, masa całkowita max- 735 kg.
Prędkość max- 155 km/h, prędkość przelotowa- 126 km/h, prędkość min.- 65 km/h, wznoszenie- 2,8 m/s, pułap- 3400 m, zasięg- 500 km.

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
[2] Chwałczyk T., Glass A. ”Samoloty PWS”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1990.
blog comments powered by Disqus