PWS-22B3N, 1929

Projekt samolotu bombowego nocnego. Polska.
Projekt samolotu bombowego PWS-22B3N. (Źródło: rys. Krzysztof Luto).
W czerwcu 1929 r. biuro konstrukcyjne PWS opracowało projekt wstępny nocnego samolotu bombowego PWS-22B3N, jako konkurencję dla samolotu Fokker F-VIIW/3m. Konstruktorami byli inżynierowie Zbysław Ciołkosz i Antoni Uszacki. Dokumentację złożono do Wojskowego Zakładu Zaopatrzenia Aeronautyki jako oficjalną ofertę wytwórni. Propozycja nie została przyjęta i projekt nie został skierowany do realizacji.

Konstrukcja:
Górnopłat zastrzałowy (parasol) o konstrukcji mieszanej. Załoga- 3-4 osoby.
Skrzydła dwudźwigarowe o konstrukcji drewnianej mocowane do piramidki na kadłubie i podparte zastrzałami.
Kadłub i usterzenie spawane z rur stalowych. Pokrycie sklejką i płótnem. Kabiny odkryte.
Podwozie klasyczne stałe.

Uzbrojenie- 5 ruchomych karabinów maszynowych, z tego 2 sprzężone w przedzie kadłuba, 2 na grzbiecie i 1 w wieżyczce wysuwanej w spodzie kadłuba. Udźwig bomb- 1360 kg.

Wyposażenie- radiostacja i instalacja do lotów nocnych.

Napęd- 2 silniki ”Jupiter IV” 9Asb o mocy 309-331 kW (420-450 KM) w układzie tandem, napędzały jedno śmigło ciągnące i jedno pchające.

Dane techniczne PWS-22B3N (wg [1]):
Rozpiętość- 28,00 m, długość- 19,50 m, wysokość- 6,00 m, powierzchnia nośna- 112 m2.
Masa własna- 2993, masa użyteczna- 2607 kg, masa całkowita- 5600 kg.
Prędkość max- 200 km/h, prędkość przelotowa- 160 km/h, prędkość lądowania- 73 km/h.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
blog comments powered by Disqus