PWS-22B3N, 1929
W czerwcu 1929 r. biuro konstrukcyjne PWS opracowało projekt wstępny nocnego samolotu bombowego PWS-22B3N, jako konkurencję dla samolotu Fokker F-VIIW/3m. Konstruktorami byli inżynierowie Zbysław Ciołkosz i Antoni Uszacki.
Dokumentację złożono do Wojskowego Zakładu Zaopatrzenia Aeronautyki jako oficjalną ofertę wytwórni. Propozycja nie została przyjęta i projekt nie został skierowany do realizacji.
Konstrukcja:
Górnopłat zastrzałowy (parasol) o konstrukcji mieszanej. Załoga- 3- 4 osoby.
Skrzydła drewniane, dwudźwigarowe mocowane do piramidki na kadłubie i podparte zastrzałami. Profil PWS AB N° 4. Lotki długie, dzielone, wychylane przy lądowaniu jednocześnie w dół jak klapy.
Kadłub i usterzenie spawane z rur stalowych. Pokrycie sklejką i płótnem. Kabiny odkryte.
Usterzenie spawane z rur stalowych.
Podwozie stałe, główne trójgoleniowe, amortyzatory ze sznurów gumowych.
Uzbrojenie- 5 ruchomych karabinów maszynowych, z tego 2 sprzężone w przedzie kadłuba, 2 na grzbiecie i 1 w wieżyczce wysuwanej w spodzie kadłuba. Udźwig bomb- 1360 kg.
Wyposażenie- radiostacja i instalacja do lotów nocnych.
Napęd- 2 silniki ”Jupiter IV” 9Asb o mocy 309-331 kW (420-450 KM) w układzie tandem, napędzały jedno śmigło ciągnące i jedno pchające.
Dane techniczne PWS-22B3N (wg [1]):Rozpiętość- 28,00 m, długość- 19,50 m, wysokość- 6,00 m, powierzchnia nośna- 112 m2.
Galeria
Źródło:
[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.