ProFe "Banjo" ("Boban Jo"), 1996

Szybowiec lub motoszybowiec ultralekki. Czechy.
Motoszybowiec ultralekki Pro-fe ”Banjo MH”. (Źródło: Copyright ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).
Wersja ”Banjo MH” (inna nazwa- "Boban Jo") jest jednomiejscowym motoszybowcem ultralekkim. Prototyp oblatano w 1996 r. Zbudowano 23 egz., które zostały dostarczone dla europejskich klientów.

W Polsce.

Dostawę motoszybowców ProFe ”Banjo MH” na polski rynek oferuje firma LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce.

W 2004 r. został dostarczony polskiemu odbiorcy jeden motoszybowiec ProFe”Banjo MH”.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy grzbietopłat zastrzałowy o konstrukcji mieszanej, drewniano-laminatowej.
Skrzydło posiada główny dźwigar, typu skrzynkowego zamkniętego sklejonego ze sklejki lotniczej. Przednia część żeber jest ze styropianu grubości 30 mm, efektem czego jest bardzo lekka i sztywną konstrukcja, gdyż po pokryciu całości krawędzi natarcia sklejką lotniczą powstał skrzynkowy dźwigar zamknięty. Skrzydło wyposażone w lotki i hamulce aerodynamiczne na górnej powierzchni. Pokrycie skrzydła wykonano z tkaniny poliestrowej. Końce skrzydeł wyposażone w winglety. Skrzydła podparte pojedynczymi zastrzałami.
Kadłub o konstrukcji skorupowej, wykonany z kompozytów szklano-epoksydowych o dużej wytrzymałości. Wzmocniony wręgami ze sklejki. Kabina zakryta.
Usterzenie w układzie T o podobnej konstrukcji jak skrzydło.
Podwozie jednotorowe stałe.

Silnik- w motoszybowcu ”Banjo MH”- dwusuwowy Hirth F33 B o mocy 21 kW (28 KM). Śmigło chowane w kadłubie ( w dowolnym momencie lotu) dla uzyskania opływowego kształtu szybowca.

Dane techniczne, szybowiec ”Banjo” (wg [4]):
Rozpiętość- 13,3 m, długość- 6,3 m, wysokość całkowita- 1,3 m, powierzchnia nośna- 10,46 (wg [4]- 10,5) m2.
Masa startowa max- 220 kg.
Prędkość dopuszczalna- 140 km/h, prędkość max lotu poziomego- 110 km/h, prędkość minimalna- 50 km/h, opadanie minimalne- 0,68 m/s, doskonałość- 28 przy prędkości 85 km/h.

Dane techniczne, motoszybowiec ”Banjo MH” (wg [3]):
Rozpiętość- 13,3 m, długość- 6,3 m, wysokość całkowita- 1,3 m, powierzchnia nośna- 10,46 (wg [4]- 10,5) m2.
Masa własna- 157 kg, masa startowa max- 260 kg.
Prędkość dopuszczalna- 135 km/h, prędkość max lotu poziomego- 110 km/h, prędkość minimalna- 60 km/h, wznoszenie- 2,0 m/s, opadanie minimalne- (wg [4]- 0,86) m/s, doskonałość- 28 przy prędkości 85 km/h.

Źródło:

[1] Reklama. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 6/2006.
[2] World Directory of Leisure Aviation 2006/2007.
[3] ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”
[4] ”Pro-Fe”
blog comments powered by Disqus