Preceptor "Ultra Pup" (N3 "Pup")

Firma dostarcza plany do samodzielnej budowy samolotu lub zestaw do samodzielnego montażu.
Wersje:
- "Ultra Pup" (N3-2)- wersja dwumiejscowa. Początkowo zastosowano silnik MM-CB o mocy 26 kW (35 KM). W wersji seryjnej wymieniony na silnik chłodzony powietrzem Volkswagen o mocy 45 kW (60 KM). Otrzymał składane skrzydła do przechowywania lub transportu naziemnego. Prototyp został oblatany w 1988 r. Do grudnia 2011 r. zbudowano 200 egz.,
- N3 "Pup"- wersja jednomiejscowa. Pierwotna nazwa Nostalgair N-3 "Pup". Silnik to TEC Half VW o mocy 30 kW (40 KM). Spełnia wymagania FAR 103 przy masie własnej 115 kg i masie całkowitej 243 kg. Do grudnia 2011 r. zmontowano ok. 830 egz.,
- "Stinger"- wersja jednomiejscowa, znacznie zmodyfikowana. Zbudowana w układzie parasol z odkrytą kabiną. Posiada dłuższy nos kadłuba oraz jest wyposażony w silnik o większej mocy, np. chłodzony powietrzem Volkswagen o mocy 37 kW (50 KM). Prototyp został oblatany w 1995 r. Do grudnia 2011 r. zbudowano 2 egz.,
- "Super Pup"- wersja jednomiejscowa z mocniejszym silnikiem większą masą własną, po raz pierwszy zastosowana w 1995 r. Silnik chłodzony powietrzem Volkswagena o mocy 37 kW (50 KM). Prototyp został oblatany w 1995 r. Do grudnia 2011 r. zbudowano 55 egz.
W Polsce.
Powołana do życia w sierpniu 1992 r. firma Radwan z Warszawy oferowała dostawę samolotów produkcji amerykańskiej: Preceptor ”Ultra Pup”, Preceptor ”3-N Pup” oraz Rand KR-02PM "Śmigły".
W 2006 r. firma Zakład Napraw i Budowy Sprzętu Latającego i Pływającego Yalo rozpoczęła produkcję samolotu Yalo ”Bravo” (”Ultra Pup Bravo”), który został opracowany na bazie dokumentacji samolotu Preceptor ”Ultra PUP”.
Konstrukcja:
Dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji metalowej.
Kabina zakryta. Podwozie klasyczne stałe.
Silnik- Volkswagen VW 2180 o mocy 44- 59 kW (60- 80 KM).
Dane techniczne ”Ultra Pup” (wg [1]):
Rozpiętość- 9,3 m, długość- 5,26 m, wysokość- 1,68 m, powierzchnia nośna- 11,15 m2.
Masa własna- 204 kg, masa użyteczna- 295 kg, masa całkowita- 499 kg.
Prędkość max- 185 km/h, prędkość przelotowa- 129 km/h, prędkość- przeciągnięcia- 56 km/h, wznoszenie- 7,1 m/s, pułap- 3700 m, zasięg max- 560 km.
Galeria
Źródło:
[1] Preceptor Airctraft Corporation.[2] Jaxa Małachowski R. "Małe lotnictwo - producenci, przewoźnicy i inni...". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/1993.