Plage I, 1910

Samolot pionierski. Niemcy.
Samolot pionierski Plage I. (Źródło: Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”).

Do lat 1990-tych w polskiej literaturze podawano, że w pierwszej połowie 1910 r. inż. Emil Plage- syn założyciela Zakładów Mechanicznych Plage & Laśkiewicz w Lublinie, zbudował w wytwórni Rumpler w Berlinie dwupłatowy samolot Plage I, wzorowany na samolocie Farman III. Okazało się jednak, że nie jest to informacja prawdziwa. Konstruktorem samolotów był Niemiec, który również nazywał się Emil Plage. Samolot nie jest więc polską konstrukcją pionierską Jego opis zamieszczam jednak, ponieważ nie chcę aby pozostały białe plamy związane z tą historią.

Samolot ten podczas pierwszego lotu, w dniu 7.07.1910 r. nad z powodu defektu silnika, zwalił się na ziemię. Konstruktor, który go pilotował, wyszedł z wypadku cało.

W latach 1911-1912 Emil Plage, wspólnie z inż. Maxem Courtem zbudował kilka jednopłatowców nazwanych ”Torpedo”.

Konstrukcja:
Jedno- lub dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji.
Płaty prostokątne, dwudźwigarowe, kryte płótnem, usztywnione między sobą słupkami i wykrzyżowane drutem stalowym. Lotki na płacie górnym i dolnym.
Kadłub w postaci kratownicy przestrzennej wykrzyżowanej stalowymi drutami. Miejsce pilota nieosłonięte.
Ster wysokości usytuowano z przodu kadłuba, na końcu kadłuba zabudowano dwupłatowe stateczniki poziome i podwójne usterzenie pionowe.
Podwozie stałe. Podwozie główne z kołami dwukołowymi, amortyzowane sznurem gumowym, zaopatrzone w płozy przeciwkapotażowe.

Silnik- rzędowy w układzie V, Rumpler-Aeolus o mocy 37 kW (50 KM) umieszczony za pilotem, śmigło pchające.
Zbiornik paliwa umieszczono ponad silnikiem, pod górnym płatem.

Dane techniczne Plage I (wg [1]):
Rozpiętość- 10,54 m, długość- 13,66 m, wysokość- 3,64 m, powierzchnia nośna- 42 m2.[PIONIERZY] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.

Galeria

  • Plage I, rysunek w rzutach. (Źródło: Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”).

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.
blog comments powered by Disqus