Plage I, 1910

Samolot pionierski. Niemcy.
Do lat 1990-tych w polskiej literaturze podawano, że w pierwszej połowie 1910 r. inż. Emil Plage- syn założyciela Zakładów Mechanicznych Plagę & Laśkiewicz w Lublinie, zbudował w wytwórni Rumpler w Berlinie dwupłatowy samolot Plage I, wzorowany na samolocie Farman III. Okazało się jednak, że nie jest to informacja prawdziwa. Konstruktorem samolotów był Niemiec, który również nazywał się Emil Plage. Samolot nie jest więc polską konstrukcją pionierską Jego opis zamieszczam jednak, ponieważ nie chcę aby pozostały białe plamy związane z tą historią.

Samolot ten podczas pierwszego lotu, w dniu 7.07.1910 r. nad z powodu defektu silnika, zwalił się na ziemię. Konstruktor, który go pilotował, wyszedł z wypadku cało.

W latach 1911-1912 Emil Plage, wspólnie z inż. Maxem Courtem zbudował kilka jednopłatowców nazwanych ”Torpedo”.

Konstrukcja:
Jedno- lub dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji.
Płaty prostokątne, dwudźwigarowe, kryte płótnem, usztywnione między sobą słupkami i wykrzyżowane drutem stalowym. Lotki na płacie górnym i dolnym.
Kadłub w postaci kratownicy przestrzennej wykrzyżowanej stalowymi drutami. Miejsce pilota nieosłonięte.
Ster wysokości z przodu kadłuba. Dwupłatowe stateczniki poziome na końcu kadłuba. Usterzenie pionowe podwójne.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- rzędowy w układzie V, Rumpler-Aeolus o mocy 37 kW (50 KM) umieszczony za pilotem, śmigło pchające.

Dane techniczne Plage I (wg [1]):
Rozpiętość- 10,54 m, długość- 13,66 m, wysokość- 3,64 m, powierzchnia nośna- 42 m2.

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
blog comments powered by Disqus