Aero AT
Początki firmy lotniczej Aero AT sięgają 1994 r., kiedy Tomasz Antoniewski postanowił zaprojektować, certyfikować i wdrożyć do produkcji niedrogi i ekonomiczny samolot szkolno - turystyczny. Pierwszą jego konstrukcją, która powstała jeszcze przed założeniem firmy, był samolot AT-1. Od początku prowadzono w niej prace nad niedrogim i ekonomicznym samolotem służącym do latania rekreacyjnego oraz szkolenia podstawowego.
W 1996 r. Tomasz Antoniewski opracował projekt samolotu AT-2, który pozostał w egzemplarzu prototypowym. W 1998 r. powstał samolot Aero AT-3, którego produkcję seryjną uruchomiono w 2000 r. w Centralnej Szkole Lotniczo-Technicznej Aeroklubu Polskiego. Pierwsze pięć samolotów AT-3 zamówionych przez Aeroklub Polski i Aeroklub Warszawski dostarczono w 2002 r.
W dniu 31.12.2002 r. została zarejstrowana spółka Aero AT Sp. z o.o. z siedzibą w Mielcu. Firma stała się jednym z największych polskich producentów samolotów szkolnych i turystycznych. W 2006 r. firma Capital Partners SA przejęła 32,5 proc. kapitału zakładowego Aero AT. Pozyskane dzięki inwestycji środki finansowe posłużyły do wybudowania nowego zakładu produkcyjnego oraz na powiększenia oferty produkcyjnej i rozwoju sieci dealerów zagranicznych. W 2007 r. został oblatany samolot Aero AT-4, zbudowany w amerykańskiej kategorii LSA (Light Sport Aircraft). Firma była jednym z członków Doliny Lotniczej.
W 2011 r. spółka mogła wyprodukować do 50 samolotów rocznie przez załogę fabryki, liczącą ponad 30 osób, natomiast sam obiekt jest przygotowany na produkcję nawet 100 samolotów.
W czerwcu 2013 r. firma firmy Aero AT została przejęta w całości przez chiński JiangSu LanTian Aerospace Industrial Park. Jej założyciel- Tomasz Antoniewski od kilku lat nie był z nią powiązany operacyjnie i nie miał żadnego wpływu na jej projekty i działalność. Dojrzałe i sprawdzone produkty jak AT-3 i AT-4 miały być produkowane również w Chinach dla powstającego tam segmentu General Aviation. Do czasu uruchomienia produkcji AT-3 w Chinach z pełnymi kompetencjami wyprodukowania samolotu, Mielec miał dostarczać podzespoły i elementy niezbędne do ich montażu w LanTian Aerospace Park. Wówczas firma Aero AT była przygotowana do produkcji od 15 do 20 samolotów rocznie.
Konstrukcje:AT-2, 1995, samolot sportowy.
Aero AT-3, 1998, samolot szkolny, sportowy.
Aero AT-4 (Gobosh G-700), 2007, samolot szkolny, sportowy.
Źródło:
[1] ASR "Capital Partners inwestuje w Aero". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 10/2006.
[2] Marszałkiewicz J. "Samoloty z Aero". Lotnictwo z szachownicą nr 18.
[3] "Aero"
[4] "Problemy rozwoju polskich konstrukcji Tomasza Antoniewskiego". Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 24 (7/2006).
[5] "AERO AT z Mielca zostanie przejęta przez chiński JiangSu LanTian Aerospace Industrial Park". Portal · dlapilota.pl.
[6] "Nowy inwestor w firmie Aero AT". Portal · dlapilota.pl.