Piaggio P-180 "Avanti II", 1986

Samolot dyspozycyjny, sanitarny. Włochy.
Samolot sanitarny Piaggio P-180 ”Avanti II” (SP-MXH) Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. (Źródło: Krzysztof Godlewski- ”airfoto.pl”).
W drugiej połowie lat 1970-tych konstruktorzy firmy Piaggio rozpoczęli prace nad samolotem łączącym w sobie zalety maszyny turbośmigłowej i odrzutowca. Określono wymagania, jakie miał spełniać nowy samolot: wysoka niezawodność, małe zużycie paliwa, osiągi jak najbardziej zbliżone do samolotu odrzutowego, łatwość obsługi, przystępna cena, niski poziom hałasu oraz krótki rozbieg i dobieg. Poszukując sposobów na zbliżenie się do osiągów samolotów odrzutowych, konstruktorzy postanowili zmniejszyć opór, stosując niekonwencjonalny układ aerodynamiczny. Wybrano rozwiązanie bardzo nietypowe, wówczas jedyne na świecie. Konstruktorzy zdecydowali, że poza płatem przednim, typowym dla układu kaczka, zastosują również normalne usterzenie ogonowe, jak w układzie klasycznym. Aby zmniejszyć opór samolotu zastosowano układu średniopłata, który daje mniejszy opór niż dolnopłat czy górnopłat. Następnym krokiem w zmniejszaniu oporu płatowca było zastosowanie przepływu laminarnego na możliwie jak największej powierzchni samolotu: zastosowano profile laminarne w obu płatach oraz usterzeniu, również bryłę kadłuba ukształtowano tak, aby możliwe było utrzymanie przepływu laminarnego na możliwie dużej długości, dzięki temu kadłub P-180 zyskał charakterystyczną sylwetkę.

Ze względu na nietypowy układ aerodynamiczny, ”Avanti” przeszedł bardzo dokładne badania w różnych tunelach aerodynamicznych. Sprawdzano słuszność założeń przyjętego układu aerodynamicznego. Po tych próbach, w 1979 r., rozpoczęto dopracowywanie szczegółowych rozwiązań konstrukcyjnych w celu uzyskania opływu laminarnego na jak największej powierzchni płatowca. W 1982 r. rozpoczęto budowę prototypu samolotu ”Avanti”. Pierwszy lot wykonał 23.08.1986 r. Prototyp P-180 przechodził rozliczne próby w locie. Okazało się, że samolot rozwija prędkość maksymalną 732 km/h, co jest wynikiem zbliżonym do prędkości uzyskiwanych przez odrzutowe samoloty dyspozycyjne. Typowa prędkość przelotowa wynosi 724 km/h, a pułap praktyczny 12 500 m.

P-180 jest produkowany głównie w wersji dyspozycyjnej dla biznesmenów (5 pasażerów, a jako dodatkowe miejsce siedzące można wykorzystać również toaletę). Dostępna jest także standardowa wersja pasażerska, z dziewięcioma fotelami. Jednym z zastosowań jest transport chorych. Dzięki obszernej kabinie samolot może przewozić dwóch chorych na noszach wraz z personelem medycznym.

Od początku lat 1990-tych rozpoczęła się intensywna promocja samolotu. Mimo, że samolot spełnił postawione wymagania, to początkowo nie wzbudził dużego zainteresowania nabywców. Dopiero w II połowie lat 1990-tych nastąpił wzrost sprzedaży. Do 2004 r. dostarczono ponad 70 egz., z tego ponad połowę do odbiorców w Ameryce Północnej. ”Avanti” jest również wykorzystywany jako samolot patrolowy i dyspozycyjny przez włoską marynarkę wojenną.

15.10.2006 r. samolot Piaggio P-180 ”Avanti II”, najszybszy na świecie dwusilnikowy dyspozycyjny samolot turbośmigłowy ustanowił rekord prędkości na 1369 milowej (ok. 2200 km) trasie Denver- Orlando, pokonując ją w 3 godziny i 19 minut ze średnią prędkości podróżną 477 mph (ok. 770 km/h) i tym samym ustanawiając swój 17 rekord prędkości.

W Polsce.

Lotnicze Pogotowie Ratunkowe zakupiło samolot Piaggio P-180 ”Avanti II” do transportu chorych. Samolot służy głównie do przewozu chorych z zagranicy do Polski. W 2007 r. Lotnicze Pogotowie Ratunkowe zakupiło drugi samolot, który otrzymał znaki rejestracyjne SP-MXI.

Konstrukcja:
Średniopłat o konstrukcji metalowej. Załoga- 1-2 osoby, pasażerów- 6-9, w wersji sanitarnej: 2 chorych na noszach oraz personel medyczny.
Skrzydło trójdzielne o obrysie trapezowym, konstrukcja metalowa. Przedni płat w prototypach i pierwszych kilku egzemplarzach seryjnych miał konstrukcję kompozytową, zastąpiony strukturą duralową.
Podwozie trójpodporowe, z kółkiem przednim, chowane w locie.

Napęd- 2 silniki turbośmigłowe Pratt & Whitney PT6A-66 o mocy 634 kW (862 KM) każdy. Śmigła pchające.

Dane techniczne P-180 ”Avanti II” (wg [3]):
Rozpiętość- 14,3 m, długość- 14,41 m, wysokość- 3,98 m, powierzchnia nośna- 16,0 m2.
Masa własna- 3402 kg, masa użyteczna- 907 kg, masa startowa- 5239 kg.
Prędkość max- 732 km/h, prędkość przelotowa- 724 km/h, prędkość przeciągnięcia- 172 km/h, wznoszenie- 15,0 m/s, pułap- 12500 m, zasięg max- 2795 km.

Źródło:

[1] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.
[2] ar ”Superszybkie Piaggio”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 12/2006.
[3] Głowacki B. Sobczak G. ”Ferrari przestworzy”. Lotnictwo nr 4/2004.
[4] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2008”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2008.
blog comments powered by Disqus