Piaggio P-180 "Avanti II", 1986

Ze względu na nietypowy układ aerodynamiczny, ”Avanti” przeszedł bardzo dokładne badania w różnych tunelach aerodynamicznych. Sprawdzano słuszność założeń przyjętego układu aerodynamicznego. Po tych próbach, w 1979 r., rozpoczęto dopracowywanie szczegółowych rozwiązań konstrukcyjnych w celu uzyskania opływu laminarnego na jak największej powierzchni płatowca. W 1982 r. rozpoczęto budowę prototypu samolotu ”Avanti”. Pierwszy lot wykonał 23.08.1986 r. Prototyp P-180 przechodził rozliczne próby w locie. Okazało się, że samolot rozwija prędkość maksymalną 732 km/h, co jest wynikiem zbliżonym do prędkości uzyskiwanych przez odrzutowe samoloty dyspozycyjne. Typowa prędkość przelotowa wynosi 724 km/h, a pułap praktyczny 12 500 m.
P-180 jest produkowany głównie w wersji dyspozycyjnej dla biznesmenów (5 pasażerów, a jako dodatkowe miejsce siedzące można wykorzystać również toaletę). Dostępna jest także standardowa wersja pasażerska, z dziewięcioma fotelami. Jednym z zastosowań jest transport chorych. Dzięki obszernej kabinie samolot może przewozić dwóch chorych na noszach wraz z personelem medycznym.
Od początku lat 1990-tych rozpoczęła się intensywna promocja samolotu. Mimo, że samolot spełnił postawione wymagania, to początkowo nie wzbudził dużego zainteresowania nabywców. Dopiero w II połowie lat 1990-tych nastąpił wzrost sprzedaży. Do 2004 r. dostarczono ponad 70 egz., z tego ponad połowę do odbiorców w Ameryce Północnej. ”Avanti” jest również wykorzystywany jako samolot patrolowy i dyspozycyjny przez włoską marynarkę wojenną.
15.10.2006 r. samolot Piaggio P-180 ”Avanti II”, najszybszy na świecie dwusilnikowy dyspozycyjny samolot turbośmigłowy ustanowił rekord prędkości na 1369 milowej (ok. 2200 km) trasie Denver- Orlando, pokonując ją w 3 godziny i 19 minut ze średnią prędkości podróżną 477 mph (ok. 770 km/h) i tym samym ustanawiając swój 17 rekord prędkości.
W Polsce.
Lotnicze Pogotowie Ratunkowe zakupiło samolot Piaggio P-180 ”Avanti II” do transportu chorych. Samolot służy głównie do przewozu chorych z zagranicy do Polski. W 2007 r. Lotnicze Pogotowie Ratunkowe zakupiło drugi samolot, który otrzymał znaki rejestracyjne SP-MXI.
Konstrukcja:
Średniopłat o konstrukcji metalowej. Załoga- 1-2 osoby, pasażerów- 6-9, w wersji sanitarnej: 2 chorych na noszach oraz personel medyczny.
Skrzydło trójdzielne o obrysie trapezowym, konstrukcja metalowa. Przedni płat w prototypach i pierwszych kilku egzemplarzach seryjnych miał konstrukcję kompozytową, zastąpiony strukturą duralową.
Podwozie trójpodporowe, z kółkiem przednim, chowane w locie.
Napęd- 2 silniki turbośmigłowe Pratt & Whitney PT6A-66 o mocy 634 kW (862 KM) każdy. Śmigła pchające.
Dane techniczne P-180 ”Avanti II” (wg [3]):
Rozpiętość- 14,3 m, długość- 14,41 m, wysokość- 3,98 m, powierzchnia nośna- 16,0 m2.
Masa własna- 3402 kg, masa użyteczna- 907 kg, masa startowa- 5239 kg.
Prędkość max- 732 km/h, prędkość przelotowa- 724 km/h, prędkość przeciągnięcia- 172 km/h, wznoszenie- 15,0 m/s, pułap- 12500 m, zasięg max- 2795 km.
Źródło:
[1] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.[2] ar ”Superszybkie Piaggio”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 12/2006.
[3] Głowacki B. Sobczak G. ”Ferrari przestworzy”. Lotnictwo nr 4/2004.
[4] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2008”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2008.