Peszke Grzegorz

Grzegorz Peszke. (Źródło: Modelarz nr 12/1985).

Grzegorz Peszke, konstruktor lotniczy, wybitny modelarz RC, wielokrotny mistrz Polski i mistrz świata, współwłaściciel i dyrektor techniczny firmy lotniczej Peszke S.C.. Członek klastra Podkarpackie Porozumienie Kooperacyjne.

Urodził się w 1951 r. Ukończył liceum ogólnokształcące w Krośnie i podjął studia na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach na Wydziale Techniki. Następnie wybrał inny kierunek studiów- lotnictwo na Politechnice Rzeszowskiej. Pasję lotniczą odziedziczył po ojcu Jerzym Peszke, który walczył jako pilot m. in. w 587 Dywizjonie Myśliwskim RAF. Latał na samolotach typu Supermarine "Spitfire" i North American P-51"Mustang". Od 1961 r. pracował jako instruktor samolotowy w Aeroklubie Podkarpackim.

Grzegorz zainteresował się techniką lotniczą. Zaczął budować modele samolotów i szybowców oraz doskonalił technikę pilotażu modeli zdalnie sterowanych w Sekcji Modelarskiej Aeroklubu Podkarpackiego. Jako zawodnik modelarstwa lotniczego startował na krajowych zawodach modelarskich. Aeroklub Polski powoływał go także na zawody międzynarodowe. W latach 1980- tych, wraz z konstruktorem modelarskim Kazimierzem Ginalskim przy współpracy z Politechniką Rzeszowską, wykonał zdalnie sterowany model samolotu PZL M18 "Dromader" w skali 1:7,4) z przeznaczeniem do badań tunelowych i prób w locie.

Pierwsze sukcesy w sporcie lotniczym modelarskim odniósł w 1973 r., a w 1982 r. zdobył rekord świata i Polski. Był to rekord prędkości lotu modelu szybowca zdalnie sterowanego "Laser" w obwodzie zamkniętym- 109,153 km/h. W latach 1985- 1986 ponownie uzyskał rekordowe wyniki:
- 28.05.1985 r.- rekord świata i Polski odległości lotu w linii prostej- 6928 m- modelem klasy F3E (szybowca zdalnie sterowanego o napędzie elektrycznym) o nazwie GPX, na trasie Nowy Żmigród- Kłopotnica w województwie krośnieńskim,
- 8.04.1986 r.- rekord świata i Polski długotrwałości lotu modelu zdalnie sterowanego z napędem elektrycznym klasy F3E-S- 4 h 2 min 43 s (poprzedni rekord wynoszący 2 h 20 min 45 s ustanowiony w 1983 r. należał do A. Łobowa z ZSRR),
- 8.04.1986 r.- rekord świata i Polski odległości lotu w obwodzie zamkniętym modelu zdalnie sterowanego z napędem elektrycznym klasy F3E-S- 69 km (poprzedni rekord wynoszący 31 km ustanowiony w 1983 r. należał do H. Dilchera z RFN).

Swoją fachową wiedzą i doświadczeniem dzielił się publikując artykuły w miesięczniku modelarskim Modelarz, w 1984 r. w czasie IV Sympozjum Wiedzy Modelarskiej w Bytomiu wygłosił prelekcję Tendencje rozwojowe modeli kategorii F3B. W 1999 r. na Mistrzostwach Polski Szybowców RC w Tęgoborzu zawodnik Andrzej Krupa wywalczył I miejsce modelem zaprojektowanym i wykonanym przez Grzegorza Peszke.

W 1989 r. założył w Krośnie firmę Z.P.P. Aero-Sail produkującą czasze kompozytowych anten satelitarnych, wyczynowe modele zdalnie sterowane oraz cele latające dla wojska. Zaprojektował i rozpoczął produkcję śmigieł do motolotni,  motoparalotni i wiatrakowców. Następnym zrealizowanym projektem był szybowiec ultralekki "Redbullina", który wziął udział w pierwszym konkursie Redbull'a w Polsce. W 2000 r. firma Aero-Sail zostaje przekształcona w firmę Peszke Aero Technologies. Od tej pory jej działalność skupia się całkowicie na branży lotniczej. Zaprojektował samolot ultralekki GP 5, rozpoczęto produkcję serii śmigieł kompozytowych, konstrukcji węglowo- epoksydowej, śmigieł aeroelastycznych oraz wielołopatowych turbin do napędu poduszkowców.

W 2007 r. firma zostaje przekształcona w spółkę cywilną Peszke S.C. z Grzegorzem Peszke- głównym konstruktorem i Jerzym Peszke- dyrektorem zarządzającym. W latach 2007- 2010, w ramach współpracy z czeskimi firmami lotniczymi Jihlavan Airplanes s.r.o. oraz Skyleader a.s., zaprojektował samolot ultralekki Skyleader GP One. W 2013 r. został oblatany ultralekki szybowiec GP 10 "Axis". Od czasu wykonania prototypu GP 10 nawiązał współpracę z mistrzem świata w szybownictwie Sebastianem Kawą, który jako konsultant techniczny uczestniczył w rozwoju następnych wersji szybowców GP. Na bazie prototypu szybowca GP 10, powstały więc kolejne modele, treningowe GP 11 "Pulse" i GP 12 "Flex", wyczyno­we GP 14 "Velo" w klasie 13,5 metrowej oraz GP 15 "Jeta" kla­sy 15- metrowej.

Konstrukcje:
LC-250 as, 1992, imitator celu latającego.
LC-04-250/99, lata 2000-ne (?), imitator celu latającego.
Peszke "Redbullina" ("Żona Red Bulla"), 1999, szybowiec ultralekki.
LC-360 as/GP12, lata 2000-ne (?), imitator celu latającego.
LC-430 as/GP15, lata 2000-ne (?), imitator celu latającego.
GP-5, ok. 2005, ultralekki samolot sportowy.
Skyleader GP One, 2010, ultralekki samolot sportowy.
GP-10 "Axis", 2013, ultralekki motoszybowiec i szybowiec doświadczalny.
GP 11 "Pulse", 2015, ultralekki szybowiec lub motoszybowiec.
GP 12 "Flex", 2015, projekt ultralekkiego szybowca lub motoszybowca.
GP 14 "Velo", 2016, ultralekki szybowiec lub motoszybowiec.
GP 15 "Jeta", 2018, ultralekki szybowiec lub motoszybowiec.

Galeria

  • Rekordowy model szybowca "Laser". (Źródło: Modelarz nr 3/1983).
  • Rekordzista świata Grzegorz Peszke z modelem GPX. (Źródło: Skrzydlata Polska 1985).

Źródło:

[1] Peszke Aero Technologies.
[2] G. P. "Nowy rekord świata i Polski". Modelarz nr 3/1983.
[3] Krośnieńscy modelarze.
[4] PAW "Dwa nowe rekordy świata w modelarstwie lotniczym ustanowione przez Grzegorza Peszke". Modelarz nr 8/1986.
[5] "Mistrzowskie szybowce z Krosna". Lotnicze podkarpackie.
[6] "Peszke S.C.: Przygotowujemy całkiem pokaźną linię modelową szybowców". Portal · dlapilota.pl.
[7] Murawski T. "Przegląd polskich szybowców 1945- 2017. Warszawa 2017.

blog comments powered by Disqus