GP-10 "Axis", 2013
W 2011 r. oferta firmy Peszke S.C. została wybrana na drodze konkursu spośród szeregu innych na wykonanie i dostawę kompletu form prototypu motoszybowca z napędem pneumatycznym w ramach projektu Ekologiczne, pneumatyczne systemy napędowe w lotnictwie ultralekkim. Projekt realizowany był w ramach działania wspieranie rozwoju powiązań kooperacyjnych o znaczeniu ponadregionalnym, osi priorytetowej: Dyfuzja innowacji Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007- 2013. Realizatorem projektu było Stowarzyszenie B-4- Koordynator Podkarpackiego Powiązania Kooperacyjnego- Klastra Lotnictwa Lekkiego i Ultralekkiego oraz członkowie klastra.
W projekcie uczestniczyła krośnieńska firma produkcyjno- usługowa Synergy Technologie, która zaprojektowała dwie wersje silnika przyjaznego środowisku- pneumatyczną i w pełni hybrydową- elektro- pneumatyczną. Silnik pneumatyczny został opracowany z myślą o napędzie dla lekkiego motoszybowca, z kolei odmiana hybrydowa- do napędu pojazdu serwisowego, opracowanego na potrzeby działań serwisowych związanych z motoszybowcem.
W 2012 r., aby przetestować napęd pneumatyczny, główny konstruktor firmy Grzegorz Peszke- Peszke S.C. zaczął opracowywać koncepcję nowoczesnego, ultralekkiego szybowca, nazwanego GP 10. W następnych wersjach przewidywano również zastosowanie napędu pomocniczego w postaci silnika elektrycznego. Skrzydła posiadały rozpiętość równą 13,5 m i obrys dwutrapezowy. Szybowiec otrzymał stałe podwozie. Jako materiał do budowy został użyty kompozyt szklany i węglowy. Celem konstruktora było uzyskanie wysokich osiągów, przy stosunkowo niskim koszcie jego produkcji, dzięki zastosowaniu nowoczesnych materiałów do budowy, jak i technologii wykonania.
Projektowy motoszybowiec powstawał w Krośnie, w specjalnie do tego celu wybudowanej hali. W 2012 r., w ramach projektu Ekologiczne, pneumatyczne systemy napędowe w lotnictwie ultralekkim wykonano cztery prototypy, do celów badawczych oraz prób naziemnych i w locie. Trzy płatowce prawdopodobnie uległy zniszczeniu podczas testów, czwarty, który nie latał z jednostką napędową pozostał.
Prototyp szybowca GP 10 "Axis" został oblatany 24.09.2013 r. na lotnisku Jaromer w Czechach, również przez czeskiego pilota oblatywacza Juraja Cekana. Cała procedura dopuszczenia do lotu była uzgodniona przez czeski nadzór lotniczy, stąd otrzymał znaki rejestracyjne OK SKS 68.
Wkrótce zapadła decyzja, aby na bazie modelu podstawowego, zaprojektować dalsze modele rozwojowe tego szybowca: treningowe GP 11 "Pulse" i GP 12 "Flex", wyczynowe GP 14 "Velo" w klasie 13,5 metrowej oraz GP 15 "Jeta" w klasie 15- metrowej.
Konstrukcja:
Jednomiejscowy średniopłat wolnonośny o konstrukcji z kompozytów z włókien szklanych i węglowych.
Skrzydło wykonane z kompozytów węglowych o obrysie dwutrapezowym. Zakończone wingletami i pomocniczymi kółkami.
Kabina zakryta.
Usterzenie w układzie T.
Podwozie jednotorowe- koło główne i kółko ogonowe, stałe.
Napęd- w wersji z napędem pneumatycznym- silnik pneumatyczny firmy Synergy Technologie zamontowany na pylonie nad środkową częścią kadłuba. Śmigło pchające, trójłopatowe.
Dane techniczne GP-10, projektowane (wg [1]):
Rozpiętość- 13,6 m.
Doskonałość- 41.
Galeria
Źródło:
[1] Peszke Aero Technologies.
[2] Murawski T. "Przegląd polskich szybowców 1945- 2017. Warszawa 2017.
[3] "Producent Szybowców Peszke S.C.: My budujemy własną teorię…". Portal · dlapilota.pl.
[4] "Producent Szybowców Peszke S.C.: Chcemy wprowadzić nową jakość...". Portal · dlapilota.pl.
[5] "Nowe szybowce powstają po cichu". Sebastian Kawa.
[6] "GP-10. Polska riposta". Motoszybowce nr 3-4/2013.
[7] "Już w czerwcu projekt EKOLOGICZNE, PNEUMATYCZNE SYSTEMY NAPĘDOWE W LOTNICTWIE ULTRALEKKIM będzie miał swój proekologiczny produkt". Strona Główna - SAMOLOTY.PL - wszystko o lataniu.
[8] "Ekologiczne, pneumatyczne systemy napędowe w lotnictwie ultralekkim". Podkarpackie Powiązanie Kooperacyjne - Lotnictwo ultralekkie.
[9]"Regionalny klaster, lotnictwo i…. Tajemnice poliszynela". Lotnicze podkarpackie.
[10] "Silnik PNEO (pneumatyczno-elektryczny)". Synergy Technologies.
[11] GP Gliders - the evolution of performance.