GP-5, 2005

Ultralekki samolot sportowy. Polska.
Ultralekki samolot sportowy GP-5. (Źródło: Copyright Zbigniew Jóźwik- ”Samoloty, śmigłowce, szybowce- fotografia lotnicza”).

Projekt ultralekkiego samolotu GP-5, o maksymalnej masie startowej 472,5 kg, został opracowany przez Grzegorza Peszke w firmie Aero-Sail. Pierwotna koncepcja GP-5 była dość prosta i tania. Jednak w raz z postępem prac samolot bardzo się rozwinął pod względem technicznym i technologicznym. Ostatecznie jego konstrukcja została wykonana z laminatów węglowych.

W 2001 r. Krzysztof Cwynar razem z kolegami (Jarosław Lesiński i [nazwisko nieznane]), pod kierunkiem konstruktora Grzegorza Peszke postanowili własnoręcznie zbudować dla siebie samoloty. Jednocześnie powstawały więc trzy ultralekkie maszyny. Każdą część robili sami. Najpierw zbudowali model samolotu, na który poszły kilogramy żywicy, styropianu i szpachli. Wykonali na nim formy i dopiero z nich budowali swoje samoloty. Potem poszczególne elementy kadłuba kleili się ze sobą. W podobny sposób powstawały skrzydła, które też składały się z dwóch części. W następnej kolejności wykonano układ sterowania i podwozie. Do napędu zastosowano silniki Rotax 912 S o mocy 74 kW.

Budowę samolotów zaczynali w hangarze u Grzegorza Peszke obok krośnieńskiego lotniska. Potem wynajęli duży budynek w Iskrzyni. Budowa samolotów trwała cztery lata. W tym czasie nie było wyjazdów na wczasy, urlopów, żadnych zbędnych wydatków. Budowniczowie pomagali sobie nawzajem, nie brakowało jednak trudnych momentów. Musieli ściśle przestrzegać reżimów czasowych, bo laminowania skrzydła nie można rozłożyć na dwa dni. Proces musiał być zaczęty i skończony w ściśle określonym czasie, zanim żywica utraci swe własności.

Samoloty zostały zarejestrowane w Czechach, gdyż polskie lotnictwo cywilne nie było zainteresowane opieką nad amatorami ultralekkich samolotów. Przez kilka lat latali więc pod czeskim nadzorem. Samolot bardzo przyjemnie się prowadzi, a w powietrzu spisuje się świetnie, jest też szybki. Na 12 Zlocie Amatorskich Konstrukcji Lotniczych w Turbii (22-23.07.2006 r.) prezentowane były wszystkie 3 samoloty tego typu.

Zbudowane samoloty:
- GP-5 (numer fabryczny 01, OK-KUR02, zarejestrowany następnie na Słowacji- OM-M416) zbudowany w 2005 r. Brak innych informacji.
- GP-5 (numer fabryczny 02, OK-KUR04) zbudowany w 2005 r. Właściciel- Jarosław Lesiński. Niestety 26.06.2010 r. na lądowisku Stara Wieś doszło do wypadku. Samolot w wyniku zderzenia z ziemią w początkowej fazie obrotu autorotacyjnego zapalił się i całkowicie spłonął , pilot został ciężko ranny i poważnie poparzony. W wyniku obrażeń zmarł po sześciu dniach w szpitalu,
- GP-5 (numer fabryczny 03, OK-KUR-03, zarejestrowany następnie na Słowacji- OM-M413) zbudowany w 2005 r. Posiada zabudowany system ratunkowy. Właściciel  Krzysztof Cwynar, który przeważnie lata dla przyjemności nad południową Polską. Odwiedza też swych przyjaciół w Czechach i na Słowacji. Na zaproszenie szkoły we Frydlancie, gdzie zdobył uprawnienia lotnicze, uczestniczył w rajdzie, w którym wzięło udział 21 ultralekkich samolotów z Polski.

W 2006 r. Grzegorz Peszke przygotowywał do produkcji kolejną wersję samolotu, która prawdopodobnie miała otrzymać oznaczenie GP-5A.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy górnopłat wolnonośny o konstrukcji z kompozytów węglowo- epoksydowych.
Nierozwijalne struktury kadłuba wykonano z użyciem tkanin przestrzennych typu parabeam. Kabina zakryta, z miejscami obok siebie.
Usterzenie w układzie T, z podziałem na statecznik i ster. Statecznik pionowy stanowi całość z kadłubem.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.

Silnik- czterocylindrowy, chłodzony powietrzem i wodą typu Rotax 912 S o mocy 74 kW (100 KM).

Dane techniczne GP-5 (wg [1]):
Rozpiętość- 10,2 m, długość- 6,25 m, wysokość- 2,15 m, powierzchnia nośna- 11,15 m2.
Masa własna- 275 kg, masa max- 450 kg.
Prędkość dopuszczalna- 260 km/h, prędkość max- 230 km/h, prędkość przelotowa- 200 km/h, prędkość przeciągnięcia- 62 km/h, wznoszenie- 7 m/s, zasięg- 1400 km.

Galeria

  • Samolot GP-05 (OK-KUR-02), V Małopolski Piknik Lotniczy, Kraków Rakowice-Czyżyny. 29.06.2008 r. (Źródło: Copyright Zbigniew Jóźwik- ”Samoloty, śmigłowce, szybowce- fotografia lotnicza”).
  • Samolot GP-05 (OK-KUR-03), V Małopolski Piknik Lotniczy, Kraków Rakowice-Czyżyny. 29.06.2008 r. (Źródło: Copyright Zbigniew Jóźwik- ”Samoloty, śmigłowce, szybowce- fotografia lotnicza”).

Źródło:

[1] Peszke Aero Technologies.
[2] Karnas D. ”Orzeł nad Turbią”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 9/2006.
[3] Siwak S. "Lotnicza fabryczka wyrosła pod Brzozowem". Nowiny - Rzeszów, Podkarpacie - informacje, artykuły ....
[4] Twardy A. "Nieuport, Fokker i Albatros na niebie. Historia konstruktora samolotów". Krosno24.pl.
[5] "Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych. Raport Końcowy. Wypadek i pożar samolotu ultralekkiego GP-5 OK-KUR04. Nr 600/10". Warszawa, dnia 12.10.2010 r.
[6] Mikołaj Lech - informacje.

blog comments powered by Disqus