GP-5, ok. 2005

Ultralekki samolot sportowy. Polska.
Ultralekki samolot sportowy GP-5. (Źródło: Copyright Zbigniew Jóźwik- ”Samoloty, śmigłowce, szybowce- fotografia lotnicza”).
Ultralekki samolot GP-5 został zbudowany w firmie Aero-Sail. Samolot skonstruowany został przez Grzegorza Peszke.

Na 12 Zlocie Amatorskich Konstrukcji Lotniczych w Turbii (22-23.07.2006 r.) prezentowane były 3 samoloty tego typu (na znakach czeskich, min. OK-KUR-03, OK-KUR-04). W 2006 r. Grzegorz Peszke przygotowywał do produkcji kolejną wersję samolotu, która prawdopodobnie miała otrzymać oznaczenie GP-5A.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy górnopłat wolnonośny o konstrukcji z kompozytów węglowo-epoksydowych.
Nierozwijalne struktury kadłuba wykonano z użyciem tkanin przestrzennych typu parabeam. Kabina zakryta, z miejscami obok siebie.
Usterzenie w układzie T, z podziałem na statecznik i ster. Statecznik pionowy stanowi całość z kadłubem.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.

Silnik- Rotax 912 S o mocy 74 kW (100 KM).

Dane techniczne GP-5 (wg [1]):
Rozpiętość- 10,2 m, długość- 6,25 m, wysokość- 2,15 m, powierzchnia nośna- 11,15 m2.
Masa własna- 275 kg, masa max- 450 kg. Prędkość dopuszczalna- 260 km/h,prędkość max- 230 km/h, prędkość przelotowa- 200 km/h, prędkość przeciągnięcia- 62 km/h, wznoszenie- 7 m/s, zasięg- 1400 km.

Źródło:

[1] ”Peszke Aero Technologies”
[2] Karnas D. ”Orzeł nad Turbią”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 9/2006.
blog comments powered by Disqus