Peszke S.C.
Z.P.P. Aero-Sail
Peszke Aero Technologies
GP Gliders sp. z o.o.

Próba statyczna szybowca ”Żona Red Bulla” przed budynkiem firmy Z.P.P. Aero-Sail. (Źródło: Peszke S.C.).

Firma Z.P.P. Aero-Sail, założona przez Grzegorza Peszke w Krośnie, rozpoczęła działalność na rynku polskim w 1989 r. wraz z pojawieniem się popytu na zdalnie sterowane szybowce zawodnicze. W krótkim czasie zdobyła pozycję lidera proponując innowacyjny produkt- kompozytowy model szybowca zawodniczego konstrukcji przekładkowej. W 1990 r. firma odniosła sukces wprowadzając na rynek laminatową, szklano- epoksydową czaszę do odbioru telewizji satelitarnej. Ich produkcja seryjna została uruchomiona w 1991 r., trafiły nie tylko na rynek polski ale i za granicę.

W 1992 r. powstał pierwszy model maszyny latającej- imitator nisko lecącego celu lotniczego LC 250, produkowany później na zamówienie Wojska Polskiego. Sukcesywnie unowocześniana i dostosowywana do nowych potrzeb linia rozrasta się do 6 różnych modeli celów. W 1999 r. Aero-Sail wystawił swoją maszynę w pierwszym konkursie Redbull'a w Polsce- ultralekki szybowiec "Redbullina" (lub "Żona Red Bulla"). W tym samym roku powstały też pierwsze śmigła do motolotni i motoparalotni. Firma produkowała również wyroby szkutnicze. Firma Aero-Sail wdrożyła i z powodzeniem stosowała najnowsze światowe technologie w produkcji konstrukcji laminatowych tj.: kompozyty węglowo- epoksydowe i kompozyty hybrydowe.

W 2000 r. linia produkcyjna anten satelitarnych została sprzedana innej firmie, która kontynuowała ich dalsze wytwarzanie, a oryginalna firma Aero-Sail została przekształcona w firmę Peszke Aero Technologies, z nazwiskiem jej założyciela w logo. Od tej pory jej działalność skupia się całkowicie na branży lotniczej. W tym samym roku w opracowaniu były: samolot ultralekki GP 5 oraz pierwsze aeroelastyczne śmigło do tego typu samolotów. Do 2004 r. powstały 3 egz. GP 5. W 2002 r. zostały zaprojektowane i rozpoczęto produkcję serii śmigieł kompozytowych, konstrukcji węglowo- epoksydowej, do zastosowań na motoparalotniach, samolotach ultralekkich, lekkich, specjalnych i wiatrakowcach. W lutym 2003 r. powstał projekt aeroelastycznego śmigła łączącego w sobie cechy śmigieł stałych i przestawialnych. W listopadzie 2004 r. zostały wdrożone do produkcji wielołopatowe turbiny do napędu poduszkowców.

Na przełomie lat 2006/2007 dokonano reorganizacji i rozbudowy firmy. W 2007 r. firma została przekształcona w spółkę cywilną Peszke S.C. z Grzegorzem Peszke- głównym konstruktorem i Jerzym Peszke- dyrektorem zarządzającym. W latach 2007- 2010, w ramach współpracy z czeskimi firmami lotniczymi Jihlavan Airplanes s.r.o. oraz Skyleader a.s., został opracowany samolot ultralekki Skyleader GP One. W 2011 r. oferta firmy Peszke S.C. została wybrana na drodze konkursu spośród szeregu innych na wykonanie i dostawę kompletu form prototypu motoszybowca z napędem pneumatycznym w ramach projektu Ekologiczne, pneumatyczne systemy napędowe w lotnictwie ultralekkim. W ramach tego projektu został opracowany ultralekki szybowiec GP 10 "Axis", oblatany w 2013 r.

W 2014 r. firma podejmuje kolejne ogromne wyzwanie i angażuje się w autorski projekt szybowcowy GP Gliders i progresywnie rozwija kolejne modele szybowców z napędem elektrycznym oraz szybowcowe przyczepy transportowe. Od czasu wykonania prototypu GP 10 nawiązano współpracę z mistrzem świata w szybownictwie Sebastianem Kawą, który jako konsultant techniczny uczestniczył w rozwoju następnych wersji szybowców GP. Na bazie prototypu szybowca GP 10, powstały więc kolejne modele: treningowe GP 11 "Pulse" i GP 12 "Flex", wyczyno­we GP 14 "Velo" w klasie 13,5 metrowej oraz GP 15 "Jeta" kla­sy 15- metrowej. Firma produkuje również przyczepy transportowa przeznaczona dla szybowców GPT 1 "Axis" i GPT 3 "Axiom".

W październiku 2021 r. została zarejestrowana spółka GP Gliders sp. z o.o. z siedzibą w Korczynie, która została stworzona na potrzeby realizacji projektu produkcji szybowców.

Konstrukcje:
LC-250 as, 1992, imitator celu latającego.
LC-04-250/99, lata 2000-ne (?), imitator celu latającego.
Peszke "Redbullina" ("Żona Red Bulla"), 1999, szybowiec ultralekki.
LC-360 as/GP12, lata 2000-ne (?), imitator celu latającego.
LC-430 as/GP15, lata 2000-ne (?), imitator celu latającego.
GP-5, ok. 2005, ultralekki samolot sportowy.
Skyleader GP One, 2010, ultralekki samolot sportowy.
GP-10 "Axis", 2013, ultralekki motoszybowiec i szybowiec doświadczalny.
GP 11 "Pulse", 2015, ultralekki szybowiec lub motoszybowiec.
GP 12 "Flex", 2015, projekt ultralekkiego szybowca lub motoszybowca.
GP 14 "Velo", 2016, ultralekki szybowiec lub motoszybowiec.
GP 15 "Jeta", 2018, ultralekki szybowiec lub motoszybowiec.

Galeria

  • Logo firmy Peszke S.C. (Źródło: Peszke S.C.).
  • Logo spółki GP Gliders sp. z o.o. (Źródło: Peszke S.C.).
  • Budowa prototypów motoszybowców z napędem pneumatycznym w zakładach Peszke S.C. (Źródło: Peszke S.C.).
  • Hala produkcyjna firmy Peszke S.C. (Źródło: Peszke S.C.).
  • Budowa prototypu szybowca GP 14 ”Velo”, 2015 r. (Źródło: Peszke S.C.).
  • Główna hala produkcyjna, 2019 r. (Źródło: Peszke S.C.).
  • Przyczepa szybowcowa GPT 1 ”Axis”. (Źródło: Peszke S.C.).

Źródło:

[1] Peszke Aero Technologies.
[2] "Producent Szybowców Peszke S.C.: My budujemy własną teorię…". Portal · dlapilota.pl.
[3] "Ekologiczne, pneumatyczne systemy napędowe w lotnictwie ultralekkim". Podkarpackie Powiązanie Kooperacyjne - Lotnictwo ultralekkie.
[4] Murawski T. "Przegląd polskich szybowców 1945- 2017. Warszawa 2017.
[5] "O szybowcach Grzegorza Peszke na styczniowej Glassówce". Portal · dlapilota.pl.
[6] GP Gliders - the evolution of performance.
[7] "GP GLIDERS SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ". Krs-pobierz: Wszystkie informacje z KRS.
blog comments powered by Disqus