Orliński J-2 "Polonez", 1984
Na początku lat 1980-tych Roman Orliński zbudował samolot J-2 "Polonez" konstrukcji Jarosława Janowskiego. Samolot otrzymał silnik typu Walter ”Mikron III”. Budowa samolotu rozpoczęła się w 1981 r. Oblotu tego samolotu dokonano 02.03.1984 r.
Samolot był prezentowany w dniach 29- 30.09.1984 r. na III Zlocie Amatorów Konstruktorów, który odbył się na lotnisku Centrum Szybowcowego w Lesznie Wielkopolskim.
Samolot został skasowany w 1985 r., wymontowany silnik został zastosowany do napędu samolotu RO-7 ”Orlik Experimental”.
Konstrukcja:
Jednomiejscowy średniopłat.
Kabina zakryta.
Podwozie klasyczne stałe.
Silnik- Walter ”Mikron III” o mocy 44 kW (60 KM), wg [5]- o mocy 48 kW. Znajdował się za kabiną pilota, śmigło pchające.
Dane techniczne Orliński J-2 (wg [4]):
Rozpiętość- 7,8 m, długość- 5,2 (wg [5]- 5,25) m, wysokość- 1,3 (wg [5]- 1,9) m, powierzchnia nośna- 7,2 m2.
Masa własna- 226 kg, masa całkowita- 336 kg.
Prędkość max- 240 km/h, prędkość przelotowa- 160 km/h, prędkość przeciągnięcia- 95 km/h, wznoszenie- 8,0 m/s, zasięg- 300 km.
Źródło:
[1] Borzęcki J. ”Na własnych skrzydłach”. Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk 1980.
[2] ”Polskie konstrukcje amatorskie”.
[3] ”Serwis Głosu Koszalińskiego”.
[4] Glass A. "Samoloty Jarosława Janowskiego". Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 65 (10/2010).
[5] Górski P. "Konstrukcje III Zlotu Amatorów Konstruktorów". Technika Lotnicza i Astronautyczna nr 1/1985.
[6] A. G. "RO-7 Orlik Experimental". Technika Lotnicza i Astronautyczna nr 1/1988.