Offierski motoszybowiec, 1969
W II połowie lat 1960- tych zamieszkały w Kanadzie polski pilot i konstruktor- amator Michał Offierski wraz. z Rezakiem, dysponując poniemieckim szybowcem typu Grunau ”Baby II” zbudował motoszybowiec własnego pomysłu.
Szybowiec został poddany gruntownej przebudowie. Wykorzystano z niego skrzydła, usterzenie i tył kadłuba. Dodano nowo skonstruowany przód kadłuba, podwozie i zabudowę napędu. Do napędu zastosował silnik samochodowy Volkswagen.
Został oblatany prawdopodobnie w 1969 r. Motoszybowiec używany był do lotów turystycznych.
Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji drewnianej.
Kabina odkryta.
Podwozie klasyczne, stałe. Podwozie główne amortyzowane krążkami gumowymi.
Silnik- samochodowy Volkswagen VW 1200 o mocy 22 kW (30 KM), śmigło ciągnące.
Dane techniczne (wg [2]):
Rozpiętość- 13,5 m, powierzchnię nośną- 14,2 m2.
Prędkość ekonomiczna- (wg [1]- 60) km/h, wznoszenie- 1,5 m/s, pułap- 2400 (wg [1]- 3500- 4000) m, opadanie- 1,4 m/s.
Galeria
Źródło:
[1] Borzęcki J. ”Na własnych skrzydłach”. Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk 1980.[2] Glass A., Kubalańca J. "Polskie konstrukcje lotnicze 1939- 1954". Tom 5. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2013.