Morane-Saulnier MS-230, 1929
(MS-229, MS-231, MS-232, MS-233, MS-234, MS-235, MS-236, MS-237)

Samolot szkolno-treningowy. Francja.
Samolot szkolno-treningowy Morane-Saulnier MS-230 w zbiorach Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis, Bruksela. (Źródło: Copyright Zbigniew Jóźwik- ”Samoloty, śmigłowce, szybowce- fotografia lotnicza”).
Jednym z najlepszych i najbardziej znanych samolotów z rodziny parasoli firmy Morane-Saulnier był typ Morane-Saulnier MS-230 zbudowany i oblatany w 1929 r. (wg innych źródeł w 1930 r.) Maszyny te były budowane w dużych ilościach we Francji oraz z licencji w Belgii i w Portugalii. MS-230ET2 przeznaczony był do szkolenia uczniów zaawansowanych w pilotażu podstawowym oraz do nauki figur akrobacji lotniczej. Pod koniec lat 1930-tych samoloty tego typu stanowiły standardowe wyposażenie francuskich szkół lotniczych.

Do 1940 r. wyprodukowano ponad 1100 egz., a po wojnie wznowiono produkcję wypuszczając w latach 1948-1949 jeszcze kilka małych serii. Nieliczne egzemplarze samolotów MS-230 dotrwały do końca lat 1970-tych, służąc we francuskim lotnictwie sportowym i w cywilnych szkołach lotniczych.

Lżejszym wariantem opisywanej maszyny był Morane-Saulnier MS-315ED2, przeznaczony był do nauki pilotażu podstawowego.

W Polsce.

Wg [5]- listopadzie 1929 r. firma Morane-Saulnier złożyła do Kierownictwa Zaopatrzenia Aeronautyki ofertę dostawy samolotów myśliwskich (?) Morane-Saulnier MS-230 i Morane-Saulnier MS-235.

W I połowie 1940 r. na samolotach Morane-Saulnier MS-230/MS-231 latali również Polacy, lotnicy Polskich Sił Powietrznych we Francji. Używane były do lotów szkolnych i do lotów kontrolnych i treningowych polskiego personelu latającego w:
- bazie lotniczej w Caen,
- Szkole Pilotażu Myśliwskiego w Avord,
- Szkole Pilotażu Myśliwskiego nr 1 w Etampes,
- ośrodku szkoleniowym w Salon,
- Centrum Wyszkolenia w Rennes,
- Dywizjonie Myśliwskim GC 1/145 ”Warszawski”,.

Na początku 1940 r., na samolotach Morane-Saulnier MS-231, wykonywali loty szkolne w Szkole Lotnictwa Myśliwskiego w Montpellier piloci z Eskadry Montpellier.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy zastrzałowy górnopłat w układzie parasol o konstrukcji mieszanej.
Skrzydła z silnym skosem miały metalowe dźwigary i drewniane żebra. łat podparty zastrzałami.
Kabiny odkryte.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- gwiazdowy Salmson 9Ab o mocy 169 kW (230 KM).

Dane techniczne MS-230ET2 (wg [4]):
Rozpiętość- 10,7 m, długość- 6,9 m, wysokość- 2,8 m, powierzchnia nośna- 19,7 m2.
Masa własna- 880 kg, masa całkowita- 1150 kg.
Prędkość max- 204 km/h, prędkość przelotowa- 178 km/h, pułap- 6000 m, zasięg- 600 km.

Źródło:

[1] Belcarz B. ”Wojtek z Rennes”. Lotnictwo z szachownicą nr 4.
[2] Belcarz B. ”Mizgojan i Larczycki”. Lotnictwo z szachownicą nr 25.
[3] Belcarz B. ”Polskie lotnictwo we Francji 1940”. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2002.
[4] Morgała A. ”Polskie samoloty wojskowe 1939-1945”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1976.
[5] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.
blog comments powered by Disqus