Mikojan MiG-AT, 1996

MiG-AT był oferowany wielu klientom, loty zapoznawcze na nim wykonali piloci z Indii, Grecji, Algierii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Najbliższym, a przy tym najgroźniejszym konkurentem dla MiG-AT okazał się samolot Jak-130. W podstawowych parametrach ważnych dla samolotu szkolenia zaawansowanego MiG-AT przegrywa z Jak-130.
W Polsce.
Samolot MiG-AT był oferowany Polskim Siłom Powietrznym jako nowy samolot zaawansowanego szkolenia lotniczego, w miejsce samolotów PZL TS-11 ”Iskra” (jego konkurentami były samoloty Aero L-159, KAI Lockheed Martin T-50 ”Golden Eagle”, BAe Systems ”Hawk”, Alenia Aermacchi M-346, Northrop F-5 oraz A-4 ”Skyhawk”). W dniu 30.08.2003 r. parafowano umowę między RSK MiG a Polskimi Zakładami Lotniczymi Sp. z o.o. w Mielcu. Umowa przewidywała, że w przypadku ogłoszenia przetargu na nowy samolot szkolenia zaawansowanego dla WLiOP, zakłady w Mielcu zgłoszą rosyjski samolot MiG-AT. W przypadku zwycięstwa zakłady mieleckie miałyby realizować produkcję płatowca i montaż finalny samolotu.
Loty zapoznawcze na samolocie MiG-AT wykonywali również polscy piloci. W dniach 6-7.03.2006 r. Dowódca Sił Powietrznych gen. broni pil. Stanisław Targosz przebywał z oficjalna wizytą w Federacji Rosyjskiej. Podczas tej wizyty wykonał lot samolotem Mikojan MiG-29M2 oraz zwiedził wystawę statyczną, na której między innymi zaprezentowano samoloty MiG-29SMT, MiG-290WT i Mikojan MiG-AT.
Konstrukcja:
Dane techniczne:
Źródło:
[1] Woźniak M. ”Z życia Sił Powietrznych”. Lotnictwo nr 4/2006.[2] Butowski P. ”Współczesne samoloty szkolenia zaawansowanego”. Lotnictwo nr 11/2006.
[3] (PB). ”Koniec programu MiG-AT?”. Lotnictwo nr 1/2005.
[4] Rochowicz R. ”M-346 dla Polski”. Lotnictwo nr 5/2005.
[5] Kąkolewski K., Ćwiek M., Laskowski P. ”Wojska Lotnicze i Obrony Powietrznej 5 lat w NATO”. Lotnictwo nr 7/2004.
[6] (KZ) ”Samolot MiG-AT dla WLOP?”. Lotnictwo nr 5/2003.