Margański "Małgosia", ok. 1998
("Moto-Fox")

Motoszybowiec doświadczalny. Polska.
Konstruktor motoszybowca Edward Margański przed swoim dziełem- motoszybowcem "Małgosia". (Źródło: Ze zbiorów Marcina Błusia via ”Fotograficzny Rejestr Szybowców”).

Motoszybowiec doświadczalny (samolot słabosilnikowy) "Małgosia" jest rozwinięciem szybowca akrobacyjnego MDM-1 ”Fox” (nazwa motoszybowca nawiązuje do imienia córki konstruktora- Małgorzaty Margańskiej- znanej szybowniczki). Opracowany i zbudowany został w zakładzie mgr inż. Edwarda Margańskiego. W samolociku wykorzystano prawie bez zmian skrzydła z szybowca "Fox" (zamiast hamulców aerodynamicznych zastosowano klapy krokodylowe do lądowania). Tylna część kadłuba, część kabinowa oraz usterzenie- również pochodzą z "Foxa". Zmieniono jednak układ płatowca, ze średniopłata na dolnopłat, przesuwając go ku przodowi. Podwozie zostało zaadaptowane od samolotu 3I "Sky Arrow".

Prace projektowe rozpoczęto w 1991 r., a budowę prototypu w 1993 r. W połowie 1996 r. prototyp oczekiwał na zamontowanie silnika. Pierwszy lot wykonał 29.03.1998 r. Oblotu dokonał pilot doświadczal­ny Bolesław Zoń. Po przeprowadzonych próbach motoszybowiec został zarejestrowany w kategorii Experimental (SP-0053). Wylatał do końca 1999 r. ponad 100 h w lotach dyspozycyjnych i promocyjnych. "Małgosia" okazała się udaną konstrukcją o niezłych osiągach.

W dniu 1.01.2006 r. znajdował się w polskim rejestrze statków powietrznych. Samolot nie był już wówczas użytkowany, stał w hangarze ze zdemontowanym silnikiem.

E. Margański rozważał przebudowę motoszybowca na wersję dwusilnikową z ciśnieniową kabiną. W latach 2011- 2012 samolot "Małgosia" został gruntownie przebudowany na samolot doświadczalny w układzie kaczki Aeroem "Małgosia II".

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dolnopłat o konstrukcji kompozytowej.
Płat dwudzielny, jednodźwigarowy, z kompozytu szklano-epoksydowego i węglowo-epoksydowego (pasy dźwigara); pokrycia przekładkowe.
Kadłub skorupowy, z kompozytu szklano-epoksydowego. Kabina zakryta.
Usterzenie klasyczne, konstrukcja kompozytowa, przekładkowa.
Podwozie trójkołowe z kółkiem przednim, stałe.

Wyposażenie- podstawowe przyrządy pilotażowe VFR/IFR, VOR, ILS.

Silnik- Rotax 912 o mocy 58 kW (79 KM).

Dane techniczne "Małgosia" (wg [3]):
Rozpiętość- 14,0 m, długość- 8,0 (wg [4]- 8,1) m, wysokość- (wg [2]- 2,36) m, powierzchnia nośna- 12,34 (wg [2]- 12,5) m2.
Masa własna- 490 (wg [4]- 445) kg, masa całkowita- 700 (wg [4]- 650) kg.
Prędkość max- (wg [4]- 200) km/h, prędkość przelotowa- 180- 200 km/h, prędkość minimalna- (wg [4]- 95) km/h zasięg- 1000 (wg [5]- 900) km.

Galeria

  • Motoszybowiec ”Małgosia” w widoku z boku. (Źródło: via Edward Margański).
  • Motoszybowiec ”Małgosia” podczas pierwszego lotu. (Źródło: Edward Margański).
  • Motoszybowiec ”Małgosia” przed pierwszym lotem, 29.03.1998 r. (Źródło: Edward Margański).

Źródło:

[1] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.
[2] Makowski T. ”Współczesne konstrukcje lotnicze Polski”. Agencja Lotnicza Altair. Warszawa 1996.
[3] Polskie szybowce.
[4] Margański E. ”Samoloty lekkie E. Margańskiego”. Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 55 (8/2009).
[5] (kk) "Magosia lata". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 4/1998.

blog comments powered by Disqus