Maik Tomasz

Tomasz Maik i jego dzieło- bsl PRz-1. (Źródło: Maik T. ”Samolot bezpilotowy PRz-1”. Gazeta Politechniki nr 4/2006).
Mgr inż. Tomasz Maik, absolwent Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa, Politechniki Warszawskiej i Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej. Jeszcze podczas studiów skonstruował i zbudował razem z Tomaszem Stafeckim poduszkowiec ”Manta”.

W kwietniu 2005 r. rozpoczęto w Katedrze Samolotów i Silników Lotniczych Politechniki Rzeszowskiej, pod kierunkiem naukowym prof. Marka Orkisza, prace nad projektem i budową BOL- Bezpilotowego Obiektu Latającego (nośnika) PRz-1, mogącego stanowić podstawę do dalszych badań nad technologią BOL. Ze względu na naukowo-edukacyjny charakter projektu, już na samym jego początku postanowiono, że powstanie on w układzie niekonwencjonalnym. Samolot PRz-1 był rozwijany w ramach pracy doktorskiej mgr inż. Tomasza Maika. Aparat był następnie rozwijany w firmie Trigger-Composites.

Tomasz Maik jest konstruktorem rodziny poduszkowców ”Osa”: ”Osa Compact”, ”Osa Sport”, ”Osa Sport 2” oraz poduszkowca ”Szerszeń” i bezpilotowego aparatu latającego ”Pteryx”. Wszystkie te konstrukcje zostały zbudowane w firmie Trigger-Composites. Opracował również koncepcję taniego ultralekkiego samolotu sportowego oraz system jego budowy i sprzedaży, który pozwalałby na budowę lub zakup samolotu przez wiele osób. powstały dwie wersje tego projektu: Klasyczny górnopłat z silnikiem ciągnącym oraz Górnopłat o poprawionej widoczności, o roboczej nazwie ”Optica”. Tomasz Maik nadzorował budowę poduszkowca Hovercraft-Prowing, który został skonstruowany na Politechnice Warzawskiej.

Konstrukcje:
PRz-1, 2005, bezpilotowy aparat latający.
Trigger-Composites ”Manta”, poduszkowiec rekreacyjny.
Trigger-Composites ”Osa Compact”, ok. 2004, poduszkowiec rekreacyjny.
Trigger-Composites ”Osa Sport”, 2006, poduszkowiec rekreacyjny.
Trigger-Composites ”Osa Sport II”, 2007, poduszkowiec rekreacyjny.
Trigger-Composites ”Szerszeń”, 2009, poduszkowiec rekreacyjny.
Trigger-Composites ”Pteryx”, bezpilotowy aparat latający.
Maik- Klasyczny górnopłat z silnikiem ciągnącym, projekt ultralekkiego samolotu sportowego.
Maik ”Optica”, projekt ultralekkiego samolotu sportowego.

Źródło:

[1] Maik T., Orkisz M.”Abstract Naukowe Aspekty Bezpilotowych Aparatow Latajacych PRz-1”. Cedzynia_2006.
[2] Maik T. ”Samolot bezpilotowy PRz-1”. Gazeta Politechniki nr 4/2006.
[3] Brach K.”I Międzyuczelniane Warsztaty Lotnicze BEZMIECHOWA'04”. ”Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa”
[4] Kuzło W. ”HOVERCRAFT- PROWING w Lesku ”. ”Serwis Informacyjny o Lesku”
[5] ”poduszkowiec”
blog comments powered by Disqus