Libański "Jaskółka", 1911
("Monobiplan II")

Samolot pionierski. Polska.
Samolot Libański ”Jaskółka” na lotnisku w Wiener-Neustadt w 1911 r. (Źródło: Praca zbiorowa ”Ku czci poległych lotników. Księga pamiątkowa”. Wydawnictwo Komitetu Budowy Pomnika Ku Czci Poległych Lotników. Warszawa 1933).
W końcu 1910 r. inż. Edmund Libański przystąpił we Lwowie do budowy drugiego swego samolotu, nazwanego początkowo ”Monobiplan II”, a później ”Jaskółka”. Samolot nawiązywał do koncepcji samolotu ”Monobiplan”, był półtorapłatem z górnym płatem o bardzo małych rozmiarach. W budowie samolotu pomagał Witold Rumbowicz. Samolot był gotowy na wiosnę 1911 r., a w lecie został zmodyfikowany.

W celu wykonywania prób samolot został przewieziony na lotnisko Wiener-Neustadt pod Wiedniem. Dodatkowe górne skrzydło okazało się niepraktyczne i zostało zdemontowane. Samolot w sierpniu 1911 r. wykonał w Wiener-Neustadt udane loty z jednoosobową załogą.

Samolot ””Jaskółka” był trzecim zbudowanym na ziemiach polskich samolotem (po konstrukcjach Kozłowskiego i Głowińskiego), który oderwał się od ziemi.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat skośny, dwudzielny, dwudźwigarowy, kryty płótnem, usztywniony linkami do kozła nad kadłubem i do podwozia. Zamiast lotek, elastyczne, wyginane końcówki skrzydeł.
Kadłub o przekroju czterokątnym, kratownicowy, wykrzyżowany drutami, w części przedniej kryty płótnem. Kabina odkryta.
Usterzenie kryte płótnem.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- rotacyjny Delfose o mocy 21 kW (28 KM) umieszczony przed śmigłem.

Dane techniczne ”Jaskółka” (wg [2]):
Rozpiętość- 10,6 m, długość- 7,9 m, wysokość- 2,5 m, powierzchnia nośna- 16 m2.
Masa własna- 240 kg, masa użyteczna- 100 kg, masa całkowita- 340 (max. 450) kg.

Galeria

  • Samolot Libański ”Jaskółka”. (Źródło: archiwum).
  • ”Jaskółka” z dodatkowym górnym płatem. (Źródło: archiwum).

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
blog comments powered by Disqus