MP-02 "Czajka", 2009
Próby w locie samolotu MP-02 ”Czajka” rozpoczęły się 12.09.2009 r. Rozpoczęcie dostaw planowane było na II kwartał 2009 r. Pierwsza, oficjalna prezentacja samolotu nastąpiła na targach AERO 2009 w Friedrichshafen (Niemcy) w dniach 2-5.04.2009 r. W 2010 r. zakłady Aero-Kros otrzymały tytuł Regionalnego Lidera Innowacji i Rozwoju 2010 w kategorii Innowacyjny produkt, przyznany firmie za samolot "Czajka".
W czerwcu 2011 r. zakłady Aero-Kros rozpoczęły szkolenia w zakresie uzyskania Świadectwa Kwalifikacji na pilotaż samolotów ultralekkich. Szkolenie było prowadzone na samolocie MP-02 "Czajka".
Konstrukcja:
Dwumiejscowy górnopłat wolnonośny o konstrukcji kompozytowej. Struktura przekładkowa (sandwicz) oparta na kompozytach epoksydowych zbrojonych włóknami węglowymi i szklanymi.
Skrzydło wolnonośne, wyposażone w klapę dwuszczelinową.
Kabina zakryta.
Usterzenie w układzie litery T.
Podwozie trójpodporowe z kołem przednim, stałe.
Wyposażenie- radiostacja lotnicza.
Opcjonalne wyposażenie samolotu: światło podejścia do lądowania, światła obrysowe, zaczep holowniczy, elektroniczne urządzenia pilotażowo-radiowo-nawigacyjne (glass cockpit), spadochrony system ratowniczy.
Silnik- Rotax 912 o mocy 59 kW (80 KM) lub 74 kW (100 KM).
Dane techniczne MP-02 (wg [1]):
Rozpiętość- 9,72 m, długość- 6,35 m, wysokość- 2,11 m, powierzchnia nośna- 10,2 m2.
Masa własna- 268 kg, masa startowa max- 472,5 kg.
Prędkość max- 264 km/h, prędkość przelotowa max- 220 km/h, prędkość ekonomiczna- 165 km/h, prędkość lądowania- 65 km/h, wznoszenie max- 7 m/s, pułap- 5500 m, zasięg max- 1500 km.
Galeria
Źródło:
[1] ”Lotnicze Zakłady Produkcyjno - Naprawcze Aero-Kros sp. z o.o. w Krośnie”[2] "Szkolenia na samolocie MP-02 Czajka". ”Lotnicza Polska”