LWS-1 / LWS-4, 1936
(PZL-39)

Na początku 1936 r. PZL-39 w tej postaci był oferowany lotnictwu wojskowemu. Po utworzeniu Lubelskiej Wytwórni Samolotów, inż. Zbysław Ciołkosz został zatrudniony tam na stanowisku Dyrektora Technicznego. PZL-39 przeznaczono do budowy w Lublinie pod nazwą LWS-1. Okazało się jednak, że numer 1 został zarezerwowany dla Lublin R-XXA i PZL-39 otrzymał oznaczenie LWS-4.
W tym czasie konstrukcję kadłuba zmieniono na metalową, spawaną z rur stalowych. Jako napęd wybrano silnik PZL ”Foka” (wg [3]- samolot LWS-4 miał posiadać silnik gwiazdowy). Samolot miał służyć do osłony własnych samolotów towarzyszących i do zwalczania samolotów nieprzyjaciela działających na wysokościach do 1500 m (!) oraz miał być niezdolny do działań nocnych i zimowych (!). Wg koncepcji Departamentu Aeronautyki miał stanowić wyposażenie 18 eskadr myśliwskich (180 samolotów) w latach 1939-42. Był również przewidziany jako samolot szkolno-myśliwski. Do napędu prototypu zamierzano zastosować amerykański silnik Ranger V-770SS. Planowano produkcję 210 egz.: w LWS od stycznia 1937 r. (wg [2]- od kwietnia 1937 r.) do lipca 1938 r. miano zbudować 130 egz., dalsze 80 egz. w PZL WP-2 w Mielcu od września 1938 r. do końca stycznia 1939 r. Projekt nie został jednak zaakceptowany, w tym czasie LWS-4 znacznie ustępował zagranicznym samolotom myśliwskim. Poprawienie projektu stało się nierealne. W wyniku katastrofy bombowca PZL-30BII (7.11.1936 r.) inż. Ciołkosz został zwolniony z LWS, odchodząc na niższe stanowisko do PWS. Odejście konstruktora w atmosferze niesławy spowodowało zupełny spadek zainteresowania samolotem LWS-4.
Konstrukcja:
Jednomiejscowy dolnopłat o konstrukcji początkowo drewnianej, później mieszanej.
Skrzydło drewniane, dwudźwigarowe, usztywniono zewnętrznie ścięgnami z taśm stalowych.
Kadłub spawany z rur stalowych. Kabina zakryta.
Podwozie klasyczne składane w locie, miało golenie chowane w skrzydło, koła natomiast, przylegając do siebie, pozostawały na zewnątrz w pozycji pionowej, w celu zabezpieczenia spodu kadłuba od zetknięcia się z ziemią.
Uzbrojenie- 2 zsynchronizowane karabiny maszynowe po bokach kadłuba.
Wyposażenie- radiostacja nadawczo- odbiorcza.
Silnik- rzędowy w układzie odwróconego V:
- w I wersji projektu- De Havilland DH ”Gipsy King” (”Double Six”) o mocy nominalnej 309 kW (420 KM) lub PZL-WS ”Foka” o mocy nominalnej 309 kW (420 KM, wg [4]- o mocy 331 kW / 450 KM).
- w II wersji projektu- 12- cylindrowy PZL-WS ”Foka” o mocy nominalnej 309 kW (420 KM).
- w prototypie- 8- cylindrowy Ranger V-770SS o mocy 258 kW (350 KM).
Śmigło metalowe, dwułopatowe.
Dane techniczne wersja l, konstrukcja drewniana, silnik PZL-WS ”Foka” (wg [1]):
Masa własna- 760 kg, masa użyteczna- 340 kg, masa całkowita- 1100 kg.
Prędkość max- 400 km/h, zasięg- 840 km, promień działania- (wg [4]- 420) km.
Dane techniczne wersja II, płatowiec o konstrukcji mieszanej, silnik PZL-WS ”Foka”. (wg [1]):
Prędkość max- 380 km/h, pułap operacyjny- 1500 m, zasięg- 840 km, promień działania- (wg [4]- 420) km.
Galeria
Źródło:
[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.[2] Gruszczyński J. ”Jastrząb nie zdążył...” Lotnictwo nr 12/2005.
[3] Cynk J. B. ”Dowodzenie Lotnictwem Wojskowym II Rzeczypospolitej” Lotnictwo nr 7/2004.
[4] Malak E. "Nieznany projekt samolotu myśliwskiego PZL 39/LWS-1 i LWS-4." Technika Lotnicza i Astronautyczna nr 7/1988.