LVG B-II, 1915

Samolot rozpoznawczy, szkolny. Niemcy.
Samolot rozpoznawczy i szkolny LVG B-II w barwach niemieckiego lotnictwa wojskowego. (Źródło: archiwum).
Samolot LVG B-II to jeden z wczesnych nieuzbrojonych samolotów wywiadowczych wprowadzonych w 1915 r. Wg [2] samolot został zbudowany w 1914 r. Stanowił dalszy rozwój samolotów LVG B i LVG B-I. Należał do najliczniejszych spośród LVG klasy B. Później był budowany w wersji specjalnie przystosowanej do szkolenia.

W Polsce.

W Polsce był jeden samolot LVG B-II, który wylądował 19.06.1919 r. po stronie polskiej koło Rogoźna. Pilotem był A. Lorek, prawdopodobnie Polak. Uszkodzony samolot został odtransportowany na tyły. Remontu nie podjęto.

W Muzeum Lotnictwa w Krakowie znajduje się LVG B-IIa nr 350/17. Samolot stanowi unikat. Nigdzie nie zachował się drugi egzemplarz tego typu. Samolot został odnaleziony po 1945 r. na złomowisku koło Czarnkowa i złożony w pomieszczeniach Okręgowej Składnicy Lotniczej w Gądkach pod Poznaniem. Następnie był przechowywany w magazynach w Pilawie i Wrocławiu, skąd w 1963 r. trafił do Muzeum Lotnictwa i Astronautyki w Krakowie. Wg wcześniejszych źródeł, np. [2] egzemplarz znajdujący się w zbiorach muzeum to LVG B z pierwszych serii zbudowanych w 1912 r. Zachował się tylko kadłub samolotu bez pokrycia i bez silnika i śmigła oraz komplet skrzydeł (prawdopodobnie należące jednak do samolotu LVG B-IIa z 1914 r.), usterzenie kierunku i wysokości w szkielecie. Najnowsze źródła podają, że jest to jednak samolot LVG B-IIa.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji drewnianej.
Kabiny odkryte.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- rzędowy:
- LVG B-II Mercedes D-I o mocy 73,6 kW (100 KM),
- LVG B-IIa Mercedes D-II o mocy 88 kW (120 KM).

Dane techniczne LVG B-II (wg [1]):
Rozpiętość- 12,12 m, długość- 8,3 m, wysokość- 2,93 m, powierzchnia nośna- 35,42 m2.
Masa własna- 726 kg, masa użyteczna- 348 kg, masa całkowita- 1074 kg.
Prędkość max- 105 km/h, czas wznoszenia na 1000 m- 12', czas lotu- 4 h.

Dane techniczne LVG B-IIa (wg [1]):
Rozpiętość- 12,12 m, długość- 8,3 m, wysokość- 3,2 m, powierzchnia nośna- 35,4 m2.
Masa własna- 644-726 kg, masa użyteczna- 348 kg, masa całkowita- 1020-1074 kg.
Prędkość max- 110 km/h, czas wznoszenia na 1000 m- 8', pułap- 3500 m, zasięg- 440 km.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924”. Wyd. Bellona; Wyd. Lampart. Warszawa 1997.
[2] Krzyżan M. ”Samoloty w muzeach polskich”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1983.
blog comments powered by Disqus