Luscombe Silvaire "Phantom II", 2009

Samolot sportowy. USA.
Samolot sportowy Luscombe S-LSA-8R sfotografowany na lotnisku Kętrzyn - Wilamowo. (Źródło: Copyright Krzysztof Godlewski- ”aviateam.pl”).
W 1933 r. Donald A. Luscombe założył w Kansas City (Missouri) firmę lotniczą Luscombe Aircraft Company. W tym samym roku powstał pierwszy samolot firmy Luscombe Model 1 ”Phantom”. Stanowił on dalszy rozwój samolotu ”Monocoupe 90”, który został skonstruowany również przez D. A. Luscombe'a w 1927 r. w firmie Central States Aero Company. ”Phantom” odziedziczył po nim ogólny układ konstrukcji z gwiazdowym silnikiem i zakrytą komfortową, jak na owe czasy, kabinę z miejscami obok siebie. Luscombe ”Phantom” był dwumiejscowym górnopłatem zbudowanym prawie w całości z metalu, za wyjątkiem skrzydeł, które pokryte były płótnem. Do napędu zastosowano silnik gwiazdowy o mocy Warner ”Super Scarab” o mocy 107 kW (145 KM). Wnętrze samolotu urządzone zostało luksusowo, co nie znalazło jednak należytego uznania w ekonomicznie trudnych dla Ameryki latach 1930-tych.

Prototyp samolotu Luscombe ”Phantom” pilotowany był w czasie Parady postępu w Cleveland poprzez słynną amerykańską pilotkę i malarkę- Aline Rhoni. Nie pomogło to jednak ostatecznie w odniesieniu komercyjnego sukcesu samolotu ze względu na panujący w USA kryzys.

W latach 1934-1935 firma została przeniesiona do Trenton w New Jersey i przekształciła w Luscombe Aircraft Development Corporation. W 1936 r. powstał kolejny samolot Luscombe Model 4 (Luscombe 90), będący uproszczoną i tańszą wersją ”Phantoma”, a więc bardziej odpowiadający trudnym ekonomicznie czasom. W 1937 r. powstał pierwszy, różniący się od poprzednich konstrukcji płaskim silnikiem Continental oraz metalowym pokryciem skrzydeł, egzemplarz Luscombe 50 (Luscombe Model 8), który stał się w efekcie najbardziej znaną wersją samolotu wśród Luscombów.

W lipcu 2009 r. w Riverside (Kalifornia) został zarejestrowany nowy samolot Luscombe Silvaire ”Phantom II”. Jest to całkowicie nowy samolot, będący równocześnie reminiscencją najstarszego z rodziny Luscombe'ów. Samolot ten posiada w sobie najlepsze cechy przodków rodziny samolotów Luscombe: Model 1 ”Phantom” (z 1933 r.), Model 4 (z 1936 r.) z nieco odmienną owalną obudową silnika, oraz Model 8 ”Silvaire” (z lat 1938/1939). Ostateczny kształt ”Phantom II”, na bazie samolotu Luscombe 8F ”Silvaire”, otrzymał od Carol i John'a Dearden, obecnych właścicieli firmy Luscombe Silvaire Aircraft Company, którzy w ten sposób zrealizowali jedno ze swych lotniczych marzeń.

Luscombe Silvaire ”Phantom II” (LSA 8R) jest samolotem klasy LSA. O wyjątkowości samolotu decyduje jego ponadczasowe wzornictwo oraz ewenement w tej klasie samolotów, 7-cylindrowy silnik gwiazdowy australijskiej firmy Rotec. Drewniane śmigło oraz wykończone drewnem wnętrze nadaje wyjątkowy, ponadczasowy klimat podniebnym podróżom. Niewątpliwym atutem wizualnym samolotu jest dodająca lekkości i eteryczności kontynuacja przestrzeni uzyskana przez odbicie światła, błękitu, chmur, otoczenia w polerowanym aluminiowym pokryciu.

Wersja Luscombe Silvaire R8F ”Renaissance”, napędzana silnikiem Lycoming O-320, to certyfikowany samolot o klasycznych kształtach i w pełni metalowej konstrukcji. Samolot może być dostarczany z podstawowym panelem VFR lub pełnym panelem IFR. Możesz także stosować narty, pływaki, czy też koła typu tundra tires (duże niskociśnieniowe opony stosowane do operowania w trudnym terenie). Samolot Luscombe R8F może być również stosowany do holowania szybowców.

Wersja Luscombe LSA 8 napędzana jest silnikiem Continental O-200A. Wariant Luscombe LSA 8 budowany specjalnie dla Europy otrzymał w miejsce silnika Continental silnik Rotax. Reszta konstrukcji pozostała bez zmian.

W Polsce.

Partnerem amerykańskiej firmy Luscombe Silvaire Aircraft Company, a jednocześnie przedstawicielem i współproducentem na rynek europejski jest polska firma Solaris Group Aviation & Wind Sp. z o.o.. Pierwszy egzemplarz samolotu Luscombe Silvaire ”Phantom II” miał przybyć do Polski w marcu 2010 r.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji metalowej.
Kadłub skorupowy, konstrukcja aluminiowa. Kabina zakryta.
Skrzydła całkowicie metalowe, podparte zastrzałami. Opcjonalnie wyposażone w klapy.
Usterzenie klasyczne.
Podwozie klasyczne (w opcji- trójkołowe z kołem przednim), stałe.

Wyposażenie- Garmin 396 GPS, radio, transponder (typu C). Pełen panel IFR dostępny opcjonalnie.

Silnik:
- ”Phantom II” LSA 8R- Rotec R2800 o mocy startowej 81 kW (110 KM),
- R8F ”Renaissance”- Lycoming O-320 o mocy startowej 118 kW (160 KM),
- Luscombe LSA 8- Continental O-200A o mocy 74 kW (100 KM). W wersji europejskiej- Rotax 912 UL lub Rotax 912 ULS.

Dane techniczne ”Phantom II” LSA 8R (wg [1]):
Rozpiętość- 10,668 m, długość- 6,096 m, wysokość- 2,14 m.
Masa własna- 376-399 kg, masa startowa- 599 kg.

Dane techniczne R8F ”Renaissance” (wg [1]):
Rozpiętość- 10,668 m, długość- 6,096 m, wysokość- 2,14 m, powierzchnia nośna- 13,0 m2.
Masa własna- 449 kg, masa użyteczna- 186 kg, masa całkowita- 635 kg.
Prędkość przelotowa- 241 km/h, prędkość przeciągnięcia bez klap- 77 km/h, prędkość przeciągnięcia na klapach- 69 km/h, wznoszenie- 7,6 m/s, pułap- 6400 m.

Dane techniczne Luscombe LSA 8, silnik Continental O-200A (wg [1]):
Rozpiętość- 10,668 m, długość- 6,096 m, wysokość- 2,14 m.
Masa własna- 376-399 kg, masa całkowita- 599 kg.
Prędkość przelotowa- 206 km/h, prędkość przeciągnięcia bez klap- 77 km/h, prędkość przeciągnięcia na klapach- 71 km/h, wznoszenie- 4,6 m/s.

Galeria

  • Samolot sportowy Luscombe S-LSA-8R sfotografowany na lotnisku Kętrzyn - Wilamowo. (Źródło: Copyright Krzysztof Godlewski).

Źródło:

[1] ”Solaris Group Aviation Wind”
[2] Gedl E. ”Luscombe Phantom II latające art deco”. Pilot Club Magazine nr 3/2010.
blog comments powered by Disqus