Lloyd C-IV "Bocian", 1916

Samolot rozpoznawczy. Austro-Węgry.
Samolot Lloyd C-IV nr 44.41 w 9 Eskadrze Lotniczej w Krakowie. (Źródło: Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924”).
Węgierska wytwórnia lotnicza Magyar Lloyd Repülögep es Motorgyar R.I. (albo Ungarische Lloyd Flugzeug und Motorenfabrik) rozpoczęła w 1916 r. produkcję samolotu wywiadowczego Lloyd C-IV. Stanowił dalszy rozwój poprzednich konstrukcji Lloyd C-I do Lloyd C-III. Razem zamówiono 48 sztuk. Używane były głównie na froncie włoskim. Ze względu na charakterystyczny obrys skrzydeł nazywano je ”Bocianami”. Kadłub pokryty cienką sklejką łatwo ulegał uszkodzeniu. Po kilku miesiącach służby na froncie wycofano je do jednostek tyłowych.

W Polsce.

W lotnictwie polskim było 7 samolotów Lloyd C-IV ”Bocian”. Wszystkie pochodziły ze zdobyczy w byłej Kongresówce i Małopolsce. W styczniu i lutym 1919 r. zwieziono je do warsztatów II Ruchomego Parku Lotniczego w Krakowie, gdzie były remontowane i uruchamiane. Przydzielono je do Szkoły Pilotów w Krakowie i do 9 EL sformowanej na lotnisku Rakowickim. Samolot C-IV został przydzielony do 3 Eskadry Lotniczej Bojowej we Lwowie, ale podczas lotu dostawczego 27.11.1918 r. lądował przymusowo i został uszkodzony. Samolot wrócił koleją do Krakowa. Samoloty Lloyd C-IV służyły tylko w 1919 r., później wycofano je z eksploatacji.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji drewnianej.
Skrzydła dwudźwigarowe z dużym skosem krawędzi natarcia tzw. Pfeiflugel (skrzydło- strzała) charakterystyczne dla płatowców Lloyd. Komora płatów dwuprzęsłowa. Po­krycie płótnem do samolotu nr 44.58. Od 44.61 do 44.77 były pokryte fornirem- wersja Fournierflügel. Lotki tylko na górnym płacie.
Kadłub kratownicowy, pokryty sklejką. Kabina wspólna wannowa, odkryta.
Usterzenie spawane z rur stalowych. Pokrycie stateczników sklejką, sterów płótnem.
Podwozie stałe, główne dwugoleniowe z osią stałą. Amortyzacja sznurem gumowym.

Uzbrojenie- samoloty C-IV w lotnictwie polskim były nieuzbrojone.

Silnik- rzędowy, 6-cylindrowy, chłodzony cieczą Austro-Daimler o mocy 118 kW (160 KM). Duży zbiornik paliwa mieścił się w kad­łubie, rezerwowy opadowy nad gór­nym płatem. Zapas paliwa wynosił 215 l.

Dane techniczne Lloyd C-IV (wg [1]):
Rozpiętość- 14,52 m, długość- 8,79 m, wysokość- 3,18 m, powierzchnia nośna- 38,0 m2.
Masa własna- 910 kg, masa użyteczna- 425 kg, masa całkowita- 1335 kg.
Prędkość max- 137 km/h, czas wznoszenia na 1000 m- 5'30", pułap- 4200 m, zasięg- 700 km, czas lotu- 5 h 40'.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924”. Wyd. Bellona; Wyd. Lampart. Warszawa 1997.
blog comments powered by Disqus