Ryniewicz Jerzy
Jerzy Ryniewicz urodził się 14.02.1938 r. w Krakowie, syn Juliana i Marii z domu Zwoźny.
Absolwent Technikum Mechanicznego MPM w Mielcu (specjalność: budowa płatowców) z tytułem technik mechanik. Po maturze w 1955 r. został przyjęty do pracy w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu na stanowisko technologa na Wydziale 52 (skrzydlarnia). W 1956 r., w związku z uruchomieniem produkcji skrzydeł samolotu Mikojan MiG-17, dostał do obsługi proces montażu skrzydła w przyrządzie ogólnego montażu. Dobra ocena wykonywanej pracy skutkowała awansami na wyższe stanowiska: starszego technologa, kierownika sekcji, kierownika działu dużych zespołów samolotu Iljuszyn Ił-86, zastępcy głównego technologa produkcji lotniczej, głównego technologa produkcji lotniczej, kierownika działu nowych technologii i inżynierii materiałowej, asystenta dyrektora naczelnego i administratora kontraktów.
Odbył służbę wojskową w Podoficerskiej Szkole Radiolokacji w Jeleniej Górze (1961 r.), ukończył studia na Politechnice Krakowskiej (technologia budowy silników) z tytułem inżyniera mechanika (1983 r.) oraz studia na Politechnice Rzeszowskiej z tytułem magistra inżyniera (1988 r.). Na początku lat 1990- tych pracował w zespole konstrukcyjnym przy projekcie rodziny lekkich samolotów ogólnego przeznaczenia PZL Mielec- Avianord AW-1 / AW-2 / AW-3.
W 1995 r. przeszedł na emeryturę oraz podjął pracę w służbie dyrektora finansowego Zakładu Lotniczego w zakresie analiz techniczno-bekonomicznych. Od 2000 r. do 2003 r. pracował w firmie Pinnacle Consulting (Jonathana Sipe) na stanowiskach kierownika Teamu i głównego technologa przy wdrażaniu do Polskich Zakładów Lotniczych produkcji części i podzespołów samolotów Avro Regional Jet i BAe Systems "Hawk", zlecanej przez BAe Systems.
Należał do Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Mechaników Polskich. Był autorem wniosków racjonalizatorskich. W latach 1988- 1990 pełnił funkcję radnego Miejskiej Rady Narodowej w Mielcu. Wyróżniony m.in. Złotym Krzyżem Zasługi.
Jerzy Ryniewicz zmarł 1.05.2014 r.
Konstrukcje:
PZL Mielec- Avianord AW-1 / AW-2 / AW-3, 1991, projekt rodziny samolotów lekkich ogólnego przeznaczenia (szkolne, sportowe, turystyczne, dyspozycyjne, sanitarne).
Źródło:
[1] Encyklopedia miasta Mielca.[2] Paweł Ryniewicz- informacje.
[3] "Analiza założeń technicznych firmy Avianord na rodzinę samolotów lekkich AW". Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu. Marzec 1991. (Ze zbiorów Jarosława Rumszewicza).