Millicer M9 "AirCruiser" ("Shrike"), 2000

Samolot sportowo- turystyczny. Australia.

W połowie lat 1990- tych została założona w Australii firma Millicer Aircraft Industries Pty Ltd (MAI), która nabyła prawa do produkcji samolotu Victa "Aircruiser" od firmy Pacific Aerospace Corporation (PAC). Henryk Millicer nie miał nic wspólnego z utworzoną firmą, pomimo użycia w nazwie firmy jego nazwiska- była to typowa nazwa handlowa. Ogłoszono, że Henryk Millicer został zatrudniony w firmie jako konsultant, niestety zmarł nagle w 1996 r.

Firma zamierzała podjąć produkcję ulepszonej wersji samolotu "Aircruiser" pod nazwą Millicer M9 "Shrike". Później powrócono do poprzedniej nazwy "AirCruiser" (z dużą literą C). Oryginalny sześciocylindrowy silnik Continental zastąpiono czterocylindrową jednostką Lycoming I0-360 o mocy 149 kW (200 KM). Miały zostać wprowadzone również inne modyfikacje.

Oczekiwano, że prototyp nowego samolotu zostanie ukończony i oblatany na początku 1998 r., ale firma odłożyła budowę prototypu do czasu wprowadzenia do produkcji samolotu Millicer M10 "AirTourer". Pierwotny harmonogram produkcji przewidywał budowę 14 samolotów w 1999 r. i 28 w 2000 r. Samolot miał być certyfikowany w kategorii użytkowej jako czteromiejscowy i mieć ograniczone możliwości akrobacyjne przy dwóch osobach na pokładzie.

Planowano utworzenie spółki joint venture z chińskimi przedsiębiorstwami, w celu podjęcia produkcji seryjnej. Prace projektowe nad samolotem prowadzone były do chwili likwidacji firmy w 2000 r. (wg [4]- w 2001 r. projekt został wstrzymany do czasu uzyskania wystarczających środków finansowych na kontynuację projektu).

Na początku XXI w. firma AirAg Aviation Services ogłosiła, że ​​proponuje wprowadzenie samolotu "Aircruiser" do produkcji seryjnej w zakładach na regionalnym lotnisku Illawarra (Albion Park) w pobliżu Wollongong w stanie Nowa Południowa Walia. Jednak z tych planów nic nie wyszło.

W 2013 r. prawa do produkcji uzyskała firma Brumby Aircraft. Po komputerowym przeprojektowaniu samolotu w celu ułatwienia jego budowy, spodziewano się, że budowa prototypu rozpocznie się w 2016 r. Do budowy jednak nie przystąpiono.

Źródło:

[1]  Job M., Wilson S. "Henry Millicer & Victa". Aero Australia.
[2] Macarthur Job M., Wilson S. "Henry Millicer. Made In Australia And New Zealand". Made In Australia And NZ.
[3] "MAI M9-200 Shrike". Aeropedia: Home.
blog comments powered by Disqus