AGA Aviation CG-9, 1942

Projekt szybowca transportowego. USA.
Wizja artystyczna szybowca transportowego AGA Aviation CG-9. (Źródło: Mrazek J. M. ”Fighting Gliders of the World”).

W dniu 23.12.1941 r. Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych (US Navy) zamówiła w firmie Pitcairn-Larsen Autogiro Company transportowy szybowiec- amfibię, przystosowany do transportu 24 żołnierzy. Firma Pitcairn-Larsen zmieniła później nazwę na AGA Aviation Corporation i ostatecznie na Glider & Autogiro Aviation (G & A Aviation), stając się oddziałem firmy Goodyear Tire and Rubber. Szybowiec- amfibia otrzymał oznaczenie AGA Aviation XLRG-1. Konstruktorem szybowca był Polak- inż. Bernard W. Sznycer.

27.06.1942 r. United States Army Air Force (USAAF) złożyło zamówienie na opracowanie projektu dużego szybowca transportowego, przystosowanego do transportu 32 żołnierzy. Równocześnie zamówiono dwa prototypy do badań w locie oraz płatowiec do prób statycznych. Szybowiec otrzymał oznaczenie AGA Aviation CG-9 (oznaczenie firmowe- AGA Aviation G-9).

Inż. Bernard W. Sznycer zaprojektował go w identycznym układzie konstrukcyjnym jak szybowiec AGA Aviation XLRG-1: z centralnie umieszczoną kadłubem- gondolą oraz dwoma dużymi, podłużnymi pływakami bocznymi. W centralnej gondoli znajdowała się kabina dwuosobowej załogi oraz miejsce dla 20 żołnierzy, natomiast pływaki boczne miały pomieścić po 6 żołnierzy. Pomiędzy bocznymi pływakami zamontowane było usterzenie poziome.

Zbudowano i sprawdzono makietę szybowca. Jednak w dniu 2.12.1942 r. program został anulowany. Do tego czasu płatowiec do prób statycznych był ukończony w 55%, pierwszy prototyp w 5%, a drugi tylko w 1%.

Dane techniczne CG-9, projektowane (wg [4]):
Rozpiętość- 33,07 m, długość- 19,48 m.
Prędkość dopuszczalna- 240 km/h.

Galeria

  • Model szybowca transportowego AGA Aviation CG-9 przeznaczony do badań w tunelu aerodynamicznym. Zbiory National Soaring Museum. (Źródło: www.secretprojects.co.uk).
  • Model szybowca transportowego AGA Aviation CG-9 przeznaczony do badań w tunelu aerodynamicznym. Zbiory National Soaring Museum. (Źródło: www.secretprojects.co.uk).
  • Model szybowca transportowego AGA Aviation CG-9 przeznaczony do badań w tunelu aerodynamicznym. Zbiory National Soaring Museum. (Źródło: www.secretprojects.co.uk).

Źródło:

[1] Swartz K. I. "The Sznycer-Gottlieb Grey Gull. Canada's First Certified Helicopter". Vertiflite Vol. 60 No. 5.
[2] Witkowski J. ”Polski wkład w technikę śmigłowcową”. ”Lotnictwo stulecie przemiany”. Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2003.
[3] Królikiewicz T. "Szybowce Transportowe". Wydanie 1. Wydawnictwo MON. Warszawa 1985.
[4] Mrazek James E. "Fighting Gliders of World War II". Robert Hale Limited, London; St. Martin’s Press, New York.
[5] Fortier R. "Un nouveau chapitre de l’aviation canadienne s’ouvrira-t-il à Dorval ? Bernard W. Sznycer, Selma G. Gottlied et l’Intercity SG-VI" Histoire Québec Vol. 21, nr 3/2016.
blog comments powered by Disqus