AGA Aviation XLRG-1 ("Prelude"), 1942- 1943

Projekt transportowego szybowca- amfibii. USA.
Projekt transportowego szybowca- amfibii AGA Aviation XLRG-1. (Źródło: www.secretprojects.co.uk).

Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych (US Navy) zamówiła w firmie Pitcairn-Larsen Autogiro Company transportowy szybowiec- amfibię, przystosowany do transportu 24 żołnierzy i z możliwością wodowania. Firma Pitcairn-Larsen zmieniła później nazwę na AGA Aviation Corporation i ostatecznie na Glider & Autogiro Aviation (G & A Aviation), stając się oddziałem firmy Goodyear Tire and Rubber. 23.12.1941 r. zamówiono dwa prototypy do badań w locie oraz płatowiec do prób statycznych. Prototypy szybowca otrzymały oznaczenie AGA Aviation XLRG-1. Konstruktorem szybowca był Polak- inż. Bernard W. Sznycer.

Szybowiec otrzymał oryginalną konstrukcję z centralnie umieszczoną kadłubem- gondolą oraz dwoma dużymi, podłużnymi pływakami bocznymi. W centralnej gondoli znajdowała się kabina dwuosobowej załogi oraz miejsce dla 12 żołnierzy, natomiast pływaki boczne miały pomieścić po 5 żołnierzy. Pomiędzy bocznymi pływakami zamontowane było usterzenie poziome.

W celu sprawdzenia właściwości aerodynamicznych XLRG-1 zbudowano model szybowca w skali 40%, który otrzymał nazwę "Prelude" i cywilną rejestrację. Kabina pilota znajdowała się w centralnej gondoli. Dokładnie trzydzieści pięć dni po otrzymaniu kontraktu, firma AGA Aviation zbudowała szybowiec i dostarczyła go do Filadelfii. Szef programu rozwoju szybowców US Navy, kpt. R. S. Barnaby, pomyślnie wykonał kilka lotów próbnych na szybowcu. Szybowiec "Prelude" został wkrótce rozbity, a B. Sznycer, który wówczas go pilotował, został ranny.

Planowano podjęcie produkcji seryjnej szybowca w firmie Naval Aircraft Factory (NAF) pod oznaczeniem Naval Air Factory LR2N. Jednak w 1943 r. program został anulowany, jeszcze przed zbudowaniem prototypów.

W podobnym układzie konstrukcyjnym został opracowany szybowiec AGA Aviation CG-9 dla na zamówienie United States Army Air Force (USAAF).

Dane techniczne XLRG-1, projektowane (wg [4]):
Rozpiętość- 33,07 m, długość- 17,37 m.
Masa własna- 2177 kg.
Prędkość dopuszczalna- 320 km/h.

Galeria

  • Model szybowca- amfibii AGA Aviation XLRG-1 w skali 40% o nazwie ”Prelude”. (Źródło: www.secretprojects.co.uk).

Źródło:

[1] Swartz K. I. "The Sznycer-Gottlieb Grey Gull. Canada's First Certified Helicopter".Vertiflite Vol. 60 No. 5.
[2] Witkowski J. ”Polski wkład w technikę śmigłowcową”. ”Lotnictwo stulecie przemiany”. Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2003.
[3] Królikiewicz T. "Szybowce Transportowe". Wydanie 1. Wydawnictwo MON. Warszawa 1985.
[4] Mrazek James E. "Fighting Gliders of World War II". Robert Hale Limited, London; St. Martin’s Press, New York.
[5] Fortier R. "Un nouveau chapitre de l’aviation canadienne s’ouvrira-t-il à Dorval ? Bernard W. Sznycer, Selma G. Gottlied et l’Intercity SG-VI" Histoire Québec Vol. 21, nr 3/2016.

blog comments powered by Disqus