Nowak Witold

Witold Nowak ze sroczką Kasią. (Źródło: Witold Nowak).

Witold Nowak urodził się i mieszka w Pyskowicach (powiat gliwicki, województwo śląskie).

Od 1974 r. jest członkiem Aeroklubu Gliwickiego. W 1976 r. Zarząd Sekcji Szybowcowej zorganizował całoroczne współzawodnictwo pilotów sekcji, Witold Nowak otrzymał wyróżnienie w kategorii pilotów III klasy. W lipcu 1977 r. uczestniczył w wakacyjnym kursie lotniczym zorganizowanym wspólnie przez Aeroklub Gliwicki i Wydział Oświaty i Wychowania Urzędu Miejskiego w Gliwicach.

W dniu 12.05.1983 r. podjął pracę w Aeroklubie Gliwickim jako mechanik lotniczy. Pod jego opieką znajduje się cała latająca, bezsilnikowa flota Aeroklubu. Oprócz pracy mechanika, jest pilotem i instruktorem szybowcowym posiadającym wszystkie certyfikaty i uprawnienia.

W rozegranych w dniach 8- 17.08.1986 r. Szybowcowych Mistrzostwach Śląska w Gliwicach, zajął 27 miejsce. W następnym roku Witold Nowak zajął 10 miejsce w Klasyfikacji Skrzydlatej Polski na 10 najlepszych wyników w 1987 w kategorii wysokość absolutna, wynikiem 5600 m.

W 1989 r. rozpoczął działania mające na celu zorganizowanie w Aeroklubie Gliwickim muzeum latających szybowców. Chciał w ten sposób uratować ostatnie egzemplarze szybowców w Polsce, które kiedyś dane jednostki i aerokluby nagminnie kasowały, ze względu na kończące się im resursy. Udało się pozyskać kilka szybowców, które stały w kątach różnych aeroklubów, były to m.in. SZD-9 ”Bocian 1D”, SZD-12 "Mucha 100A", SZD-22 "Mucha Standard", SZD-24 "Foka 4", SZD-25 "Lis", SZD-31 "Zefir 4", SZD-32 "Foka 5", SZD-35 "Bekas", SZD-40 "Halny". Do kolekcji udało się pozyskać szybowiec zagranicznej produkcji, brytyjski Slingsby T.21 "Sedbergh". W niektórych przypadkach są to ostatnie ocalałe na świecie egzemplarze. Witold Nowak własnoręcznie, najczęściej pracując po godzinach, wykonał generalne remonty szybowców "Lis", "Mucha Standard" i "Zefir", które służą pilotom jak za swych najlepszych lat.

Jest pomysłodawcą i opiekunem wystawy zabytkowych szybowców w Gliwickim Centrum Edukacji Lotniczej, które zostało utworzone na terenie dawnych warsztatów lotniczych, na zmodernizowanym gliwickim lotnisku.

W 2003 r. w Gliwickim Klubie Miłośników Zabytkowych Szybowców w Polsce (VGC Poland), działający w Aeroklubie Gliwickim, narodził się pomysł budowy latającej repliki szybowca szkolnego IS-A "Salamandra 53". Głównym wykonawcą był Witold Nowak, który 18.09.2017 r. wykonał pierwszy lot na zbudowanym od zera szybowcu.

W wrześniu 2010 r. przy Zespole Szkół Samochodowych w Gliwicach została utworzona klasa kształcąca mechaników lotniczych. Uczniowie tej klasy zajęcia praktyczne odbywali na gliwickim lotnisku pod kierunkiem mechaników Witolda Nowaka i Tomasza Wostala. Natomiast we wrześniu 2011 r., z inicjatywy Witolda Nowaka i w ramach zajęć warsztatowych dla młodzieży z Zespołu Szkół Samochodowych rozpoczęto prace nad rekonstrukcją szybowca szkolnego IS-3 ABC.

W dniu 3.02.2022 r. Aeroklub Gliwicki otrzymał Certyfikat Organizacji Kompleksowej Zdatności do Lotu Numer PL.CAO.0061. Zakres zatwierdzenia to szybowce i podzespoły inne niż kompletne silniki. Witold Nowak został kierownikiem nowej organizacji.

W dniu 24.09.2022 r. na lotnisku w Gliwicach zostały rozegrane Aeroklubowe Szybowcowe Zawody na Celność Lądowania im. Jacka Marszałka, w których zajął drugie miejsce.

Konstrukcje:
Nowak IS-A "Salamandra 53G", 2017, replika szybowca szkolnego.
Nowak IS-3 ABC, 2023- w budowie, replika szybowca szkolnego.

Galeria

  • Witold Nowak przy szybowcu ”Salamandra 53G”. (Źródło: Witold Nowak).

Źródło:

[1] "Salamandra wystartowała!". Aeroklub Gliwice | Strona Główna Aeroklubu Gliwickiego.
[2] "W Gliwicach ratują stare szybowce - rozmowa o ekspozycji w Centrum Edukacji Lotniczej". Strona główna | dlapilota.pl.
[3] " Salamandra bliżej nieba. Kto pomoże pilotom z Zabrza wskrzesić stary szybowiec?". www.GłosZabrza24.pl :: Zabrze - aktualności, informacje ....
[4] Aeroklub Gliwicki.
[5] Witold Nowak.
[6]"Aeroklub Gliwicki z Certyfikatem Organizacji Kompleksowej Zdatności do Lotu. Strona główna | dlapilota.pl.
[7] Lewicki T. "60 lat Sekcji Szybowcowej Aeroklubu Gliwickiego 1955–2015". Gliwice 2017.
blog comments powered by Disqus